Det finns ingen kungsväg till kunskapen, och endast den,
  som inte skyr mödan att klättra uppför dess branta stigar, har
  utsikt att nå dess ljusa höjder.
 Karl Marx, ur förordet till
  Kapitalet.

I    vår värld, den på Tekniska
    Högskolan, finns det en stor risk att ordet vetenskap
    associeras med ord som Ohms lag
 eller laboratorium
    och teknologi
 med Ericsson
 eller trådlöst
    nätverk
. Jag tänkte att det kanske kunde vara kul, eller
    åtminstone intressant, med ett annat perspektiv på dessa två
    begrepp. Denna frågeställning verkar också vara i huvudet på ett
    antal andra KTH:are, om man får tro de senaste numren av
    Qsqledaren. Det perspektiv jag vill återge tillhör den
    tyske filosofen Karl Marx. Vetenskap och teknologi var nämligen
    viktiga begrepp för honom. Av utrymmesskäl kan jag givetvis inte
    vara den skäggige filosofen rättvis, en sådan här ytlig och enkel
    artikel skulle nog få honom att vrida sig i sin grav på Highgate
    Cemetery i London.
Marx var mycket intresserad av vetenskap. Han hann till och
    med att skriva om differentialkalkyler (se Mathematical
    Manuscripts
, 1881). Så här skriver han i ett brev till sin nära
    vän Engels: Eftersom man inte ständigt kan skriva, gör jag
    emellanåt lite differentialkalkyler dx/dy. Jag har inget tålamod
    att läsa någonting annat. Allt annat läsande tvingar mig alltid
    tillbaka till mitt skrivbord.
 Matematik återfinns även i hans
    gigantiska och oavslutade verk, Kapitalet. Marx var
    särskilt imponerad av Charles Darwin, som också levde och verkade
    i artonhundratalets England. Han skickade honom ett dedicerat
    exemplar av första utgivna boken av Kapitalet. Enligt Marx hade
    Darwin försett honom med en naturvetenskaplig grund för sina
    samhällsstudier. Evolutionsteorin innebar även en seger för
    vetenskapen över ideologin. Ideologi var för honom ett system av
    okritiskt accepterade föreställningar om verkligheten. Flera av
    hans frågeställningar har inte bara blivit viktiga för
    samhällsvetenskapen utan också för en mer allmän
    vetenskapsteoretisk diskussion - som handlar om historisk
    förändring, abstraktioner, existensen av sociala relationer,
    kritiken mot positivism osv.
Marx studier på British Museum var inte avsedda som skojigt
    tidsfördriv, utan han bedrev sin forskning om kapitalismens
    historia och dess tendenser med utgångspunkt från en socialistisk
    filosofi. På så sätt var hans projekt både belysande och kritiskt
    på samma gång. Målet med kritiken var att omstörta alla
    förhållanden där människan är ett förnedrat, förslavat, övergivet,
    föraktligt väsen
. Med kunskap om samhället skulle människorna
    kunna sätta det under deras aktiva och medvetna kontroll, vilket
    enligt Marx var nyckeln till individuell emancipation.
Vetenskap och Konst
Teknologi har en viktig ställning i det historieteoretiska
    ramverk som han formulerade. Den är ett uttryck för samhällets
    produktivkrafter, dvs människornas ackumulerade kunskaper
    och förmågor. Det är produktivkrafternas utveckling, under
    historiskt specifika produktionsrelationer, som är grunden för
    fortsatt samhällelig utveckling. Utvecklingen skapar nämligen även
    en större andel merarbetstid som kan fördelas exempelvis till
    vetenskap och konst
. Matematikern Fourier bidrog aldrig
    till att öka det materiella välståndet under sin livstid, men hans
    teoretiska verk har funnit en rad produktiva tillämpningar som vi
    har nytta av idag. I Marx mening är KTH alltså en institution som
    uppehålls genom en viss tilldelning av Sveriges produktiva
    arbetstid, men som i sin tur bidrar till att vidareutveckla
    samhällets produktiva krafter.

I Marx mening är KTH alltså en institution som uppehålls
    genom en viss tilldelning av Sveriges produktiva arbetstid, men
    som i sin tur bidrar till att vidareutveckla samhällets produktiva
    krafter
Kapitalackumulationen studerades noga av honom. Det var hjärtat i reproduktionen av kapitalets sociala relationer. Trots att den innebar en enorm snedfördelning av samhällets rikedom och skapade social misär bland många människor i det industrialiserade England, såg han att den också hade en progressiv sida. De senaste två hundra årens enorma tekniska och ekonomiska utveckling och expansion är ett bevis på detta. Kapitalets jakt på mervärde framtvingar, genom rationalisering, automatisering, återinvestering och specialisering, merarbetet i en storlek och på ett sätt som överträffar alla tidigare historiska epoker tillsammans. Kapitalets tendens är att å ena sidan öka den disponibla tiden, å andra sidan omvandla den till merarbete. Ur denna analys formulerade han en rad teorier om kapitalismens natur och hypoteser om dess framtid. Kampen på marknaden tvingar kapitalen till att utveckla produktivkrafterna mångdubbelt genom att investera i arbetsbesparande maskiner och teknologi.
När kapitalets progressiva sida utvecklas blir skapandet av
    verklig rikedom mer beroende av de krafter som sätts i rörelse
    under arbetstiden. Dessa krafter är beroende av vetenskapens
    allmänna utvecklingsstadium och teknologins framsteg, eller av
    denna vetenskaps tillämpning på produktionen
. Det är nu vi har
    att göra med ett specifikt kapitalistisk produktionssätt.
    Differentieringen av arbetet differentierar den arbetande klassen;
    den klass av fria lönarbetare som inte kontrollerar
    arbetsprocessen utan måste sälja sina fysiska och intellektuella
    förmågor mot pengar.
Enligt Marx hade varje historiska epoks produktionsrelationer
    slutligen hamnat i konflikt med samhällets produktivkrafter. Denna
    konflikt kräver en era av social omvälvning för dessa krafters
    fortsatta utveckling. Hans hypotes var att kapitalismen skulle
    möta samma öde. Det finns ett antal samhällsforskare som med denna
    frågeställning har undersökt om problemen med information kontra
    egendom är en del av en sådan konflikt. Utvidgningen av det
    samverkande, tekniska och vetenskapliga arbetet tillsammans med
    centraliseringen och koncentrationen av kapital får enligt Marx
    följande konsekvens: Produktionsmedlen centraliseras, och
    arbetets samhälleliga karaktär utvecklas, tills
    produktionsprocessen inte längre ryms innanför det kapitalistiska
    skalet.
Den stöld av främmande arbetstid på vilken den nuvarande
    rikedomen baseras framstår som en usel grundval i
    jämförelse med denna nya grundval, som storindustrin själv har
    skapat.
 Med andra ord så skapar kapitalets landvinningar
    möjligheten för individernas medvetna kontroll över deras
    gemensamma produktiva förmåga, där envars fria utveckling är
    förutsättningen för allas fria utveckling
. Men Marx trodde
    aldrig att den möjligheten kunde realiseras inom kapitalismens
    ramar.
Och det tror inte jag heller.
Werner Schmidt: Då är jag inte marxist, Sympoison, 1997.
    Francis Wheen: Karl Marx, en biografi,
    Nordstedts Förlag, 2000.