Emissionen Nr 6 1996: Seriösa Studier
Innan jag började på KTH hade jag hört talas om att det
    förekom akademisk fejder
 mellan olika forskarlag och
    institutioner.  Jag hade läst att vissa institutioner var som
    skyddade verkstäder där varje professor satt i sitt eget lilla
    torn. Jag tyckte att det lät väldigt underligt att människor som
    var så begåvade att de lyckats bli professorer skulle bära sig så
    barnsligt åt.
Nu har jag upplevt en sådan tvist på nära håll. Dom finns i verkligheten. Den här gången är bråket mellan Institutionen för Teleinformatik och Fakultetsnämnd EIT. Å ena sidan kan jag tycka att det hela är ganska underhållande. Jag känner inget behov av att titta på Falcon Crest längre, jag har nog med verkliga intriger. Å andra sidan är det lite pinsamt att konflikterna inte kunde lösas på ett smidigare sätt. Att hålla på och bråka så här tar på krafterna och skolan lägger tiden på interna strider istället för att ägna sig åt det man skall, utbildning. Jag kan inte mer än hoppas att det hela skall lösas så snart som möjligt.
Här kommer en liten lista på folk som har lyckats komma ut härifrån. Grattis från EIT och Emissionen!
Persson, Jens E85 Fys Westerlund, Per E88 Fys Persson, Hans E90 Dat Persson, Mikael E90 Ex Nilsson, Claes E89 Ex Amid, Vahid E89 ele Sandström, Maria E89 Tele+Dat Lindeberg, Marcus E90 Inte Rydin, Jonas E90 Dat Karlberg, Martin E90 Inte Hällgren, Åsa E90 Ex Göthenberg, Andreas E90 Inte Romedahl, Bengt E90 Fys Lindholm, Lars E90 Ex Liljekvist, Staffan E90 Tele Jernberg, Henric E91 Inte Ivanov, Daniel E91 Inte Joelsson, Mikael E91 Inte Halonen, Mikael E91 Insy Kjellqvist, Peter E91 Insy Sanden, Martin E91 Ex Hök, Magnus E91 Ex Malmkvist, Jonas E91 Ex Björkman, Rikard E91 Ex Mann, Jonas E91 Ex Jonsson, Per E91 lfy Sigrand, Anna C E91 Inte Gunnarsson, Hans E91 Inte Ayoub, Souhad E91 Inte Norgren, Elisabeth E91 Insy Hermansson, Therese E91 Ex Ericsson, Ingela E91 Inte Parnesten, Niklas E91 Inte Alpsten, Tobias E91 Ex Björk, Erik E92 InteLotta Kohut, EIT
Kvaliten på de elektronikkurser som finns är inte var som anstår landets främsta högskola (som KTH har som målsättning att vara). Även utbudet av elektronikkurser är under all kritik. För att råda bot på detta har det startats arbetsgrupper på Elektronikinstitutionen för att se över och komplettera utbudet av elektronikkurser.
SNOs beska betraktelse: Det kan inte vara en ren tillfällighet
    att de institutioner som varit uppe till diskution flest gånger
    pga knorviga kurser
 båda är belägna i Kista?  För att kunna
    driva en fungerande utbildning krävs massor av kommunikation
    mellan institution och studenterna och även kommunikation mellan
    institutionen och resten av högskolan.  En sådan kommunikation är
    mycket svår att upprätthålla om man inte träffas dagligen.
    Möjligheten till informella möten, tex i matsalen, eller på väg
    till tunnelbanan skärs på ett effektivt sätt av om man befinner
    sig på en annan ort. Som jämförelse kan man ta Arkitekturskolan.
    Det tycker att de är för avlägset belägna på andra sidan
    Valhallavägen och skall därför flytta till Campus.
Så till sist lite studieresultat.
| Kursmoment | Antal | Godk. | Andel | 
|---|---|---|---|
| Linjär algebra | 226 | 222 | 97% | 
| Diff & Int del 1 | 226 | 189 | 82% | 
| Inda ten Inda lab  |  208 | 174 129  | 
      76% 56%  | 
    
| Elkretsteknik | 226 | 196 | 85% | 
| TeT a (vektor) | 207 | 115 | 50% | 
| Mek. problem Mek. teori  |  201 201  | 
      119 125  |  51% 54%  | 
    
| Teknikinformation | 175 | 76% | 
Årskurs 1, E95. Resultaten baseras på ca 230 aktiva studenter.
| Kursmoment | Antal | Godk. | Andel | 
|---|---|---|---|
| TeT alla delar | 178 | 88 | 44% | 
| Termodynamik | 187 | 117 | 59% | 
| Vågrörelselära | 168 | 116 | 58% | 
| Modern fysik | 159 | 100 | 50% | 
| Komplex analys | 161 | 134 | 67% | 
| Diff/Trans | 161 | 113 | 57% | 
| Numme | 184 | 168 | 84% | 
| Digitalelektronik | 160 | 136 | 68% | 
Årskurs 2, E94, Resultaten baseras på ca 200 aktiva studenter
Fredrik Jonsson