Emissionen Nr 5 1996: SNO ordar
Goddag. Kvalitén på utbildningen på Elektro är låg. Läser
    man Tekniska Högskolans kvalitetsprogram definieras kvalitet som
    ...förmåga att tillfredställa uttalade och underförstådda
    behov...
. Ett i allra högsta grad uttalat behov är att
    studenterna måste läsa 40 poäng per år för att gå ut på 4,5
    år. Detta är det ytterst få som gör. Slutsatsen jag drar av detta
    är att kvaliten på utbildningen är låg.
Detta innebär inte med automatik att
    undervisningen är dålig. Det visar bara att det finns ett glapp
    mellan uttalade målsättningar och vad som verkligen
    uppfylls. Förlorarna på detta system är studenterna, vilka har
    problem att få studiemedel då poängkraven är anpassade efter en
    högre studietakt. Även KTH förlorar pengar p.g.a. ökat salsbehov,
    det ökande arbete det innebär att konstruera omtentor samt det
    administrativa arbete det innebär att hålla reda på alla
    studenter. Den stora vinnaren är CSN, som slipper betala ut
    studiemedel. Det jag önskar är inte att studierna vid Tekniska
    Högskolan skall bli enklare eller att kunskapskraven skall
    sänkas. Det enda jag begär är ett utbildningssystem som är
    anpassat till verkligheten. Jag vill inte behöva vara avundjuk på
    min korridorsgranne som läser kursen Måla till musik
 på
    universitetet och slipper ha studiemedelsångest varje termin.
    Tyvärr så verkar de flesta föreläsare gå som katten kring het gröt
    och hoppas att problemen skall försvinna av sig själva. Eller så
    går fler samma väg som matematikinstitutionen och gör tentorna
    lättare för att höja eximinationen. Personligen tror jag inte på
    något av alternativen.
För ett par år sedan gjordes stora omorganisationer på KTH. Dessa håller nu på att utvärderas. Under hösten kommer utbildningsstrukturen (vilka kurser som skall ingå i basblocket, när de skall gå och hur stora de skall vara) på Elektro att diskuteras.
Kursnämnderna utgör en mycket viktig del i studienämndens verksamhet. Kursnämnderna gör ofta ett mycket bra arbete, och jag har länge tyckt att medlemmarna i en kursnämnd borde få någonting för besväret. På senaste linjeustkottsmötet kom vi överens om att de som är med i en kursnämnd skall få det kursmaterial institutionen producerar (kompendier, extentor etc) gratis. Förhoppningsvis skall detta öka nöjet med studienämndsarbetet ytterligare.
Fredrik Jonsson,