Varje år arrangerar elektroteknologer i årskurs fyra en studieresa. Vart man åker och hur länge man är borta bestäms från år till år. För att kunna komma iväg behövs det pengar och en organisation som planerar och genomför arbetet. Arbetet leds av studieresekommitténs (SRK) styrelse, men alla som vill åka med måste hjälpa till att samla in pengar.
I januari 1999 åker SRKA-99 till Thailand och Nya Zeeland och vi, SRKB-2000, åker i januari år 2000 till Kina.
Denna skrift är en liten hjälp i allt arbete som behövs för att dra in pengar till resan. Den är uppdelad i tre delar. Del ett beskriver målsättning och varför man skall åka på en studieresa. Del två behandlar de tjänster och arrangemang vi skall sälja. Del tre beskriver hur man ska gå tillväga för att sälja dessa tjänster och arrangemang.
Målet med en studieresa är att ge teknologer möjligheten att komma utomlands och se hur företag arbetar i andra kulturer. Resan bör därför företrädesvis gå till ett intressant område/land med elektrotekniska ögon sett. Många av oss kommer i framtiden arbeta på företag med internationella kontakter och KTH har som en av sina målsättningar att möjliggöra utlandsvistelse för studenter.
Vad krävs av den som vill åka med?
Den som vill åka med på studieresan skall ha påbörjat sitt fjärde år på Elektro. Vidare krävs det att man hjälper till att arbeta så att resan kan genomföras. Man skall inse att det krävs en hel del arbete med att dra in de pengar som behövs. Det behövs mellan ca 30 000 till 40 000 kronor beroende på resmål. Är man då 50 personer blir det 1,5 till 2 miljoner kronor, dvs mycket pengar.
För att få ihop dessa pengar säljer vi ett antal tjänster och arrangemang (vilka de är kan du se längre fram). Alla skall hjälpa till att sälja dessa. Arbetet går till så att man fördelar ett antal företag mellan de som skall åka med. Var och en skall sedan ta kontakt med de företagen och sälja våra tjänster/arr till dem. Vid vissa arrangemang är man skyldig att medverka (vara närvarande). Förutom att sälja tjänster/arr skall man också vara med och arrangera dessa. Man kan säga mycket mer om detta men det klarnar nog längre fram.
Följande tjänster och arrangemang kommer att ingå i vårt försäljningspaket:
1 |
Elarm |
Cirka 12 000 kr/monterplats |
|
Elarm är Elektros arbetsmarknadsdag. Elarm brukar hållas i våra lokaler i Q-huset i slutet av februari. Företagen erbjuds en utställningsyta, lunch under dagen samt middag på kvällen. Under Elarm kan företagen knyta kontakter med teknologer och marknadsföra sig. Elarm är uppskattat av både teknologer och företag. |
|
2 |
Branschdagar |
Cirka 15 000 kr/monterplats |
|
Arbetsmarknadsdag med ett speciellt tema, t ex IT-branschdag, Industriella styrsystem etc. |
|
3 |
Företagspresentation |
Cirka 25 000 kr |
|
En företagspresentation är ett unikt sätt för företagen att knyta kontakter med blivande civilingenjörer. Vi erbjuder oss att tillsammans med företaget utforma en kväll eller eftermiddag för att på bästa sätt presentera företaget för intresserade teknologer. Antingen hålls presentationen på KTH eller i företagets lokaler. Kommer företaget till KTH tar vi hand om alla praktiska detaljer som marknadsföring och bokning av salar. Dessutom serverar vi öl/kaffe/läsk och macka. En sammankomst av detta slag tar 2-3 timmar och vi garanterar att det kommer 20-30 teknologer. |
|
4 |
Seminarier |
Cirka 3 000 kr/plats |
|
Vi tar kontakt med några intressanta personer och professorer som kan hålla ett seminarium inom ett högaktuellt område. Vi går sedan ut till företag och säljer platser till seminariet. |
|
5 |
12:an dag |
Cirka 50 000 kr |
|
Vid en 12:an dag flyttar ett företag in i vår sektionslokal för en dag. Vi serverar en grill-lunch och företaget får ett antal lunchbiljetter att dela ut till teknologer som är intresserade av företaget. Dessutom serverar vi kaffe och kaka under dagen. Företaget har också möjlighet att hålla en företagspresentation i en föreläsningssal. |
|
6 |
Reseberättelse |
Se prislista nedan |
|
När vi kommer hem från studieresan kommer vi att skriva en reseberättelse där vi delar med oss av våra upplevelser och erfarenheter. Reseberättelsen distribueras som en bilaga till någon facktidning (tidigare år har Elektroniktidningen anlitats). Genom Elektronik-tidningen når vi prenumeranterna och alla medlemmar i SER (Sveriges Elektro- och dataingenjörers Riksförbund). Tidningens upplaga är ca 15.000 men den läses av ca 40.000. Reseberättelsen delas också ut till alla teknologer på linjerna Elektro, Data och Fysik. På det sättet når företaget ett stort antal blivande civilingenjörer. Företagen erbjuds att köpa annonser i vår reseberättelse. |
|
8 |
Övrigt |
|
|
Om det dyker upp andra erbjudanden om arbete som kan generera pengar så kan vi ta oss an dem också. Tidigare studieresor har varit mässvärdar, gett information till andra skolor, hjälpt ABB och Stockholm Energi att skriva informationsmaterial ur teknologens synvinkel etc. Kom gärna med egna förslag! |
Innan Du börjar ringa företagen ska Du läsa igenom denna säljhandledning. Du behöver inte följa anvisningarna strikt men de kan vara bra att använda som ett första underlag. Försök också efterforska lite för att skapa Dig en uppfattning om företaget Du ska ringa. Tips kan vara att kolla på Internet och i Armada-katalogen.
Se till att du har svar på följande:
Kom ihåg att planera Din verksamhet och börja ringa dina företag snarast. Det kan vara väldigt svårt att få tag på personer ute på företagen!
Nu när Du kan allt om resan och hur den ska finansieras är det dags att omsätta det i pengar. Några praktiska förberedelser är dock lämpliga. Börja med att fylla i en säljstödslapp (ska tas fram och finnas i SRK-rummet). Skriv upp företagets namn, telefonnummer etc. Fyll på med vad Du vet om företaget, vad de sysslar med, är det stort/litet osv. Fundera över vem på företaget som kan vara lämplig att ta kontakt med. På ett litet företag kan VD:n vara rätt person men på ett större kanske personalchefen eller marknadschefen är den Du ska prata med. Den främsta anledningen till att företagen köper våra tjänster är ju oftast för att nyrekrytera civilingenjörer. Det kan därför vara lämpligt att prata med den som ansvarar för rekrytering inom företaget. Om det är svårt att veta vem man bör prata med på ett företag så är tumregeln att börja högt i företagshierarkin och sedan gå nedåt om nödvändigt. Har man just pratat med chefen och blivit ombedd att prata med någon längre ned i hierarkin kan en utmärkt inledningsfras vara "Hej, jag heter … och ringer från Elektrosektionen på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm." … "Jag talade just med <chefens namn> och han bad mig prata med Er…" Genom att referera till chefen får Ditt ärende högre dignitet och chanserna ökar att kontaktpersonen lyssnar på Dig.
Det är inte alltid så att den kontaktperson som finns angiven på företagen i databasen är lämplig att prata med, utan bara råkar vara den person som förra studieresan hade kontakt med. Om så är fallet, glöm inte att uppdatera databasen med den nya kontaktpersonen.
Tänk på följande:
Det är viktigt att Du skickar informationen samma dag som Du pratar med Din kontaktman så att han har samtalet i färskt minne när han får brevet. Använd i första hand vanlig post men i brådskande fall fax. Broschyrer, kuvert och frimärken finns i SRK-rummet. När informationen faxas till företagen ska ett speciellt försättsblad användas (finns bredvid faxen). I skrivande stund finns inget material att skicka via email men tanken är att broschyrer även ska kunna skickas i form av pdf-filer.
Med i brevet skall vara följande:
Du har nu kommit till den känsligaste delen...
När företaget har haft ett par dagar på sig att läsa igenom utskickat material ringer Du upp din kontakt igen.
Tänk på följande:
OBS! Hur Du nu ska handla beror på hur Din kontaktperson reagerar!
Tänkbara reaktioner:
Ett allmänt försäljningsknep när det gäller frågeformuleringar är att inte ställa ja/nej-frågor utan istället eller-frågor. Om man till exempel ska försöka boka tid för ett möte ställer man frågan "hur passar det på onsdag eller torsdag?" istället för "kan vi träffas på onsdag?".
Att sälja en tjänst är alltid lättast om man lyckas övertyga köparen att han behöver den. Försök därför ställa frågor utgående från våra säljargument. För de flest av våra tjänster och arrangemang kan följande argument ges:
Exempel på frågor man kan ställa:
Under diskussionen gäller det att komma underfund med vilka behov företaget har. Visar det sig att de vill rekrytera civilingenjörer, är detta ett utmärkt argument för att få företaget att köpa en företagskväll. När Du känner att Du har bra argument för att sälja våra tjänster så kan Du gå vidare.
OBS!
Sälj nu våra tjänster med argumenten Du "fått" från företaget.Om Du har en kund som inte kan komma till avslut "här och nu", ge honom betänketid och kom överens om när Du kan ringa upp igen och ta upp beställningen. Självklart är det bra om Du lyckas sälja våra tjänster redan här, men går inte det så försök att avtala ett personligt möte med kunden - det är alltid svårare för kunden att säga nej "öga mot öga".
Om företaget vid uppföljningen säger "Ja, det är klart vi vill köpa!", gäller det att snarast få till en skriftlig anmälan. Kom ihåg att tjänsten inte år såld förrän Du fått denna skriftliga anmälan. Förhoppningsvis har företaget redan fått en anmälningsblankett, be annars att få faxa över en omgående. Det snabbaste och bästa sättet är sedan att företaget faxar oss anmälan men passar inte det går det bra via posten. Om företaget inte vill skicka in anmälan redan nu, försök driva på genom att t.ex. nämna att över 50 företag inte fick plats på Armadan, Elarm har ett begränsat antal monterplatser, först till kvarn… Handlar det om en företagskväll, studiebesök eller 12:an dag, boka in ett preliminärt datum för detta.
När Du fått den skriftliga anmälan ska du göra följande:
Det kan också hända att företaget vill köpa Din tjänst men till ett lägre pris. Säg då varken ja eller nej utan be att få återkomma vid ett senare tillfälle. Skicka ett mail till berörd grupp och berätta hur mycket företaget vill betala. Beroende på bokningsläget kan vi sedan avgöra om tjänsten ska säljas ut till rea-pris. För Elarm har vi satt en undre prisgräns på 10 000 kr, alltså en prutmarginal på 2000 kr. Om företaget inte alls är intresserade av att köpa antecknar du detta i databasen. Innan du avslutar samtalet, informera även om våra övriga tjänster och fråga om något intresserar företaget. Anteckna också detta i databasen och fortsätt sedan glatt med nästa företag!
Vi har sammanställt en lista med tips på svar till tänkbara frågor. De flesta svaren är ganska generella så det viktigaste är att du använder ditt sunda förnuft.
Att förmedla nya erfarenheter
Vi är runt 50 personer som håller på med försäljningsarbetet och alla stöter vi på nya situationer och frågeställningar. För att göra försäljningen så effektiv som möjligt är det viktigt att dela med sig av dessa erfarenheter. Maila därför alla tips till elarm@e.kth.se så uppdaterar vi denna säljhandledning. Längre fram är det inte meningen att elarm-gruppen ska ansvara för denna skrift men än så länge...
Lycka till!
Telefon- och faxnummer till studiereserummet:
Tel:
08 - 21 24 52Fax:
08 - 790 61 13Dessa priser användes av SRKA-99 och kan ses som ungefärliga priser för SRKB-2000 i väntan på att styrelsen fastställer priser.
Det går givetvis att (inom rimliga gränser) förhandla med företagen.
Branschdag (per monteryta) |
15 000 |
kr |
Företagspresentation |
25 000 |
kr |
Seminarium (per deltagare) |
3 000 |
kr |
12:an dag |
50 000 |
kr |
1/1-sida (A4) |
194 x 266 |
mm |
26 500 |
kr |
1/2-sida |
194 x 131 |
mm |
16 800 |
kr |
1/2-sida |
95 x 266 |
mm |
16 800 |
kr |
1/4-sida |
95 x 131 |
mm |
11 000 |
kr |
1/8-sida |
95 x 63 |
mm |
6 800 |
kr |
1/16-sida |
45 x 63 |
mm |
4 200 |
kr |
1/32-sida |
45 x 31 |
mm |
2 600 |
kr |
Mittuppslag 2*1/1 |
|
50 000 |
kr |
Mittuppslaget är lite speciellt...
Säljs ett mittuppslag måste detta meddelas till finansmännen.
(Det skulle ju se lite konstigt ut med flera mittuppslag i en tidning.)