Datum : 960212
Plats : E3
Närvarande : Totalt var 44 personer med på mötet.
§1. Meddelanden.
Mikael berättade att han hade tillfrågat professor Björn Ottersten om han ville följa med på vår resa , men tyvärr kunde han ej göra det då han skall arbeta utomlands ett år framöver.
Han informerade också om att alla skulle få möjlighet att kvittera ut varsin nyckel till SRK-rummet direkt efter mötet.
§2. Presentation av grupperna.
Lappar med gruppindelningen delades ut och säljchefen Marcus Silwer presenterades. Varje grupp får själv utse en gruppansvarig dels för säljgruppen dels för seminariegruppen (detta kan givetvis vara samma person). Finansmännen och säljchefen skall ha ett möte med alla säljgruppsansvariga torsdag den 22 feb. kl.18.00 i 12:an.
§3. Brasilien - lite info.
Johanna berättade lite fakta om landet och om dess största städer. Hon berättade också om olika sevärdheter och lite om vilka utflykter som går att göra.
§4. Säljinformation.
Se-Ung gick igenom en preliminär budget för att vi skulle få en känsla för hur mycket pengar vi behöver och för att se vad varje evenemang kan ge ock kosta. Många siffror är än så länge osäkra, mycket beroende på att resans utformning ännu ej är bestämd. Det är många andra kostnader som också måste kollas upp, tex. försäkringar. Det man klart kunde se ur dessa siffror var att det är seminarierna som ger den allra största inkomsten.
Sedan berättade han lite mer i detalj om vad seminarium, företagskväll, branschdag osv. egentligen innebär. För att få ännu mer information kan man fråga de som varit med och jobbat på en tidigare resa.
Han fortsatte med att berätta om gymnasiedagarna. Det är tänkt att de ska äga rum i slutet av april, nära valet till högskolan. Vi kommer då att representera KTH och det får vi 5000 kr /dag för. De företag som kommer att närvara kommer också att få betala 5000 kr/dag. Ericsson har redan tackat ja och ett annat företag är på gång.
Vidare förklarade han hur vi ska gå till väga för att hålla koll på de företag vi har ringt och vilka som visat sig vara intresserade. Detta kommer att ske genom att alla får fylla i sk. säljstödlappar. Dessa ska sedan ges till den säljgruppansvarige, men om ett företag har visat sig intresserat ska kopia på denna lapp lämnas direkt till säljchefen så att han får en rimlig chans att hålla kontinuerlig koll. De säljgruppansvariga kommer att träffa finansmän och säljchef en gång varannan vecka för att gå igenom läget.
Preliminärt datum för färdiga produkter har satts till den 27 mars.
Till sist berättade han att alla ska få en folder med den information i som kan tänkas behövas vid runtringningen till företag.
§5. Information från kassören.
Daniel berättade att vi i dag har 97000 kr, varav nästan allt är anmälningsavgifter. Han delade även ut lappar för att man skulle fylla i sina kontonummer.
§6. Elarm.
Georg gick igenom det informationsblad som delades ut.
§7. Övrigt.
Mikael tog upp frågan om huruvida vi ska ha en SRKA-skjorta eller inte. Han berättade att några resedeltagare har föreslagit att vi ska bära namnbrickor istället för SRK-skjortor vid våra evenemang då det kan vara svårt att se snyggklädd ut i skjortor med tryck på. Det blev en livlig diskussion kring detta och några tyckte att en skjorta är onödig medan andra tyckte att det kan vara roligt att ha. Det hela slutade med en omröstning gällande två frågor: Vill vi ha en skjorta eller ej? 25 av 45 ville detta. Ska skjortan i så fall vara sponsrad? Klar majoritet tyckte att det skulle den vara.
Nästa fråga Mikael ställde till stormötet var hur långt i förväg man skall informera om tex. studiebesök, företagskvällar. Efter lite diskussion beslutades det att en vecka är rimligt.
Ulrica berättade sedan att det kommer att hållas en liten "säljkurs" den 19:e mars. Några undrade om det var möjligt att flytta den till den 20:e mars istället. Ulrica skall kolla upp detta.
Medlemsförteckningen korrigerades.
§8. Mötet avslutades.
Alla fick kvittera ut varsitt hålkort till SRK-rummet
Det serverades öl & smörgås.
Vid protokollet: Justeras: Ulrica Nilsson Mikael Lundeberg
Utlagd av Patrik Blidefalk den 21:a maj 1996.