Emissionen Nr 2 2001: SnoOrd

För svåra tentor?

Eller varför kör så många tentorna egentligen?

Host host! Jag har precis frisknat till från den andra förkylningen den här terminen. Precis som förra gången var sömnbristen på grund av allt skolarbete den utlösande faktorn. Visst är en civilingenjörsutbildning på KTH krävande, men är den inte ibland lite för krävande?

Antalet e98:or som efter 2,5 års studier uppnått respektive poäng

Antalet e99:or som efter 1,5 års studier uppnått respektive poäng

Statistiken talar

Genomsnittsteknologen behöver ungefär ett år extra utöver de fyra och ett halvt åren som 180p innebär för att ta examen. Dessutom kommer inte alla intagna ut i med examen i hand. Tittar man närmare på elektroteknikutbildningen hittar man följande siffror: Exempelvis är det 222 kvar (personer som står registrerade på någon kurs) av de 270 antagna hösten -99. Av dessa kvarvarande E99:or är det 51,8% som har tagit mindre än 40 poäng efter ett och ett halvt års studier och en femtedel som har tagit mindre än 20 poäng.

Det finns säkert lika många anledningar till att så många släpar efter som en cirkel har symmetriaxlar. Kanske några har tagit och läst på t.ex. universitetet samtidigt? Eller är det så att tentorna är för svåra? Har du någon idé som kan förklara dessa siffror? Maila omedelbums till <esn@e.kth.se> och berätta varför du tror så många ligger ur fas.

Lunchkuponger till kursnämnder

Kursnämndsdeltagare har sedan tidigare fått det studiematerial institutionerna ger ut (extentor, kompendier och liknande) gratis och numera får dessa ytterligare ett dragplåster: Från och med nu får även varje kursnämnd dela på 2 häften baskuponger och 2 häften tilläggskuponger! Dessa hämtar man ut hos Carin Borinder uppe på kansli DEF (Osquldas väg 10, plan 4) i samband med att man lämnar in ett av föreläsaren underskrivet kursnämndsprotokoll.

Så om du känner för gratis lunchkuponger, bilda kursnämnd! Vet du inte vad en kursnämnd gör eller vill ha hjälp med att starta upp en, kontakta vice SNO Mattias Marder på <e00_mam@e.kth.se>.

Säg vad du tycker!

ESN jobbar aktivt för att din studiekvalitet skall hålla måttet men vi behöver få veta från dig om den inte gör det eller om du har en idé hur den skall förbättras. Se till att göra din röst hörd och säga vad du tycker! Kom på nästa ESN-möte i slutet av mars eller maila <esn@e.kth.se> och vädra dina åsikter!

Se nu till att njuta av den ankommande våren!

Adam Malmcrona,
<sno@e.kth.se>

Emissionen är Konglig Elektrosektionens tidning vid KTH.

Valid

W3C html, W3C css, WAI aaa.