Emissionen Nr 2 2001: Men in white

Overall über alles

Festande teknologer och ekonomer har i över 30 år varit klädda i overaller. Idag verkar traditionen vara på utdöende.

[Bild]

Vissa är inte rädda för overaller.

Jaha, du är en sån. Alla som läser på KTH är dumma i huvudet! Den hysteriska undertonen framträdde allt tydligare. Tjejens talande blick tycktes skrika: Meltdown in T minus ... two seconds ... one second ...

Studentoverallen verkar ha uppstått här på Teknis

Och ... och jag fattar inte hur du kan dricka kaffe, det är ju så jävla äckligt!! tillade tjejen och gick triumferande till kaffeautomaten för att köpa te.

Den häftiga reaktionen orsakades av en oskyldig fras, som jag råkade säga under en föreläsningspaus på Stockholms universitet: Det är lite jobbigt att sy fast märken vid overallen. Därmed blev jag stämplad som en overallgris, som dricker T-sprit till frukost och ägnar fritiden åt köttätande, pennalism och sextrakasserier. Jag tycker inte om dig! sa en annan, för mig helt okänd tjej, tre kvart senare när jag var på väg hem från föreläsningen. Sakta började attityderna förändras: Du är ganska okej, fast jag förstår inte varför du måste hålla på med att förnedra folk, sa en annan student från min grupp en vecka senare. Invändningar hjälpte föga: Nej, men det är ju de i overaller som trakasserar folk. Jag har sett det själv, de tvingar nya studenter att gå i led, och sedan klär de av folk nakna och allt möjligt, har jag hört.

[Bild]

Årsringarna i kunskapens träd

Overallsetikett

För en del studenter har overallen liksom studentmössan blivit närmast en religion omgiven med stränga regler. Enligt ortodoxa overallanhängare får man exempelvis aldrig ha några kläder på sig under overallen. Enligt många får overallen aldrig tvättas. Andra påstår att man bara får byta overallsdelar med representanter av det motsatta könet, och då endast efter ett annat slags utbyte av intimare slag. Hur som helst har overallen blivit ett självklart inslag på teknologfester och är idag en del av teknologstereotypen med alla fördomar som det innebär.

I verkligheten finns det lika många olika overaller som det finns ägare. Overallen kan vara ett sätt att uttrycka sig själv på, ofta ger overallen en bra uppfattning av ägarens personlighet. Overallen kan dock användas i många olika syften. I Finland har det till exempel blivit vanligt att företag betalar studenter för att ha sin logga på deras overaller. Andra använder sina overaller till att skriva föreläsningsanteckningar på. Användningsområden är många.

Allting började på Teknis

Hur kommer det sig att studentoverallen har blivit så provocerande? Det är i allmänhet svårt att provocera en student från Stockholms universitet, där är man sedan länge van vid diverse konstiga kläder och åsikter. Rebellandan yttrar sig på alla möjliga sätt – från bisarra högerextremistiska slagord på toalettväggarna till bisarra vänsteranarkistiska slagord under demonstrationer – utan att någon bryr sig. Den numera klassiska teknologdräkten väcker däremot starka känslor.

Om arternas uppkomst

Studentoverallen verkar ha uppstått här på Teknis i början på 70- talet. Enligt en sägen laborerade någon teknolog i overall en sen kväll och orkade inte byta om innan han gick ut för att festa samma kväll. I vilket fall som helst började allt fler teknologer från KTH att gå till pubar iklädda overaller. Traditionen började sprida sig inom – och utom – landet, och tio år senare blev overallen ett självklart inslag på de flesta tekniska högskolor i Sverige. Gemensamma studentfester och andra arrangemang, t ex Lundakarnevalen, hjälpte mycket för att sprida den nya traditionen.

Det har gjorts många tappra försök att standardisera overallen. Inte minst overallfärgen gav upphov till häftiga diskussioner och frekventa försök att sno balla färger. Studenter från nystartade sektioner tyckte nämligen att alla de bra färgerna redan var upptagna. Att få en etablerad sektion att byta sin färg var ganska otänkbart (med den Ärorika Revolutionen som ett undantag). Att försöka få tiotals etablerade sektioner att byta sina färger skulle förmodligen resultera i ett långdraget inbördeskrig. Till slut har man givit upp tanken om att försöka få samma färg på overaller från liknande sektioner på olika högskolor.

Nytt mode

Overallen upplevde sin storhetstid i början på 90-talet. Idag har entusiasmen svalnat ordentligt. Det är lite pinsamt med overall, man kan inte ens komma in på vissa studentfester i kårhuset om man har overall på sig.

Enligt vissa beror detta på alla negativa artiklar om nollningen på gymnasiet. Andra tycker att modet är orsaken. För femtio år sedan var det till exempel fortfarande vanligt med hattar, och då hade de allra flesta studenterna studentmössa på sig när de gick hemifrån på morgonen – helt frivilligt. Idag är det få som överhuvudtaget köper sig studentmössa. I vilket fall verkar overallen nu gå samma dystra öde till mötes.

Sergej

Emissionen är Konglig Elektrosektionens tidning vid KTH.

Valid

W3C html, W3C css, WAI aaa.