Emissionen Nr 2 2004


Vinterdvala

Hej och välkommen tillbaka till min lilla sida, I det här numret ska vi behandla allt som hör till en service av en cross.

Nu ska vi ut till mitt garage. I garaget står nämligen min pärla. En Yamaha YZ 250 -93, visserligen några år på nacken, men den går som en skållad råtta. Har kört hela förra sommaren, och nu är det dags för den årliga översikten där man går igenom allt i minsta detalj för att kolla att allt är bra. Efter en het och smutsig sommar, så kan det vara skönt att veta om din lilla ögonsten har klarat sig utan skador och skavanker.

Att mecka med crossar kan vara ödesdigert. Ett litet felsteg så är det kört. Ett system måste skapas, ett tillvägagångssätt måste stakas ut. Mycket förberedelser krävs, du vill ju inte stå med ett öppet motorblock i flera dagar, bara för att du hade glömt köpa en packning, eller tappat ned en sprinter i motorn. Nej, ett system behövs och er eminente motorredaktör har såklart ett sådant.

Jag börjar med det jobbigaste, fälgarna. Här behövs ett sjujäkla jävlar-amamma. All smuts som har fastnat där är inte alltid lätt att ta bort, men med svinto och en gnutta tålamod kan du göra underverk med din fälg. Sluta arbetet med att fetta in hjulaxeln ordentligt och smörj kedjan. Gör likadant med framhjulet. Det finns tyvärr ett litet krux när man ska ta bort hjulet. Kruxet heter bromsklossar. Du måste lufta bromssystemet för att kunna få loss hjulet, det kallas att pysa systemet. När du väl gjort det så är det inte några som helt problem med den biten. Kom ihåg att alltid starta din hoj lite då och då under vintern. Hojen mår inte bra om den bara får stå, speciellt inte 2-taktare. Så, kicka igång den, men var försiktig att inte dra på för fullt innan den blir ordentligt varm. Kör på lite låga varv ett tag, om den inte har varit igång på länge.

Kolvringarna!

Jag säger bara det, fy bubblan för att byta kolvringar! Maken till arbete får man leta efter. Om man har en reservdelsbutik som jag har, då har man problem. Ena stunden får man fel grejer, andra stunden har de inte sakerna hemma, som förövrigt tar ca 2 dagar ( enligt dessa mycket kompetenta försäljare ). I själva verket tar detta betydligt mycket längre tid än de 2 dagar som utlovats. Så under tiden kan man pyssla med lite annat. Jag har valt att försöka mig på ett litet tips från Staterna, nämligen att försöka få fram lystern och glansen i kåporna mha sandpapper. Med dessa och en god portion tålamod, kan man få en sliten bakstänka att se ut som ny. Börja med att försiktigt slipa med ett fint sandpapper, för att få bort det mesta av repor och ojämnheter.

Ta sedan våtslippapper eller nåt som är ekvivalent, och dra över en gång till. Avsluta med något bra polermedel eller dylikt, autosol finns och bör användas. Det finns också vissa polermedel som är lämpade till dessa ändamål. Om skärmen är alltför bucklig, kan det passa sig att ta fram pappas blåslampa och försiktigt värma skärmen. Tänk på att inte värma för mycket, för skärmen är gjort av plast och KAN smälta! Värm men inte grilla!

När bakstänkan ser fin ut, så forsätter jag med resten av kåporna. Det kan vara värt att se sig om efter en liten rea på plastkåpor. Kåpor är förslitningsvaror, så det kan vara bra att byta dem lite då och då. Sidokåpor ligger ungefär på 500 kr paret, kylkåpor på ca 400. Hittar ni ett par för 200 kr, så slå till. Ni anar inte hur bra det är att ha extra kåpor som bara ligger och väntar på att man kör sönder de gamla. När så fredagen kommer och studentplånboken är tom, som så många har känt, så kan det vara ett utmärkt tillfälle att skippa utgången och sätta sig ner med en kall bira eller två, för att sedan raskt gå lös med slippapper, skruvmejsel och hylsnycklar för att se om man kan förbättra någonting. Var inte alltför slö, men var inte alltför petig, tänk på att (i mitt fall) cykeln inte är av senaste slag, så det gör inget att det är lite skit på den. Det är trots allt en smutsig sport, och du kan vara säker på att den kommer vara lika smutsig varje gång du har varit på banan eller i skogen. Glöm inte att gå lös med WD40 eller 5-56, efter det att ni har tvättat av cykeln.

När ni sedan tar ut pärlan, så tänk på att det är snö ni åker på. Om ni inte har dubbdäck, så kommer ni få obehagliga överraskningar när ni minst anar det. Tänk er att ni cyklar på blankis! Inget fäste, minsta lilla vinkling av cykeln kan göra så ni tappar kontrollen och faller pladask i det stora vita! Vinterdäck, alias dubbdäck kan köpas av er lokala mc handlare. Tänk dock på att ni får punga upp med betydligt mycket mer pengar än för ett vanligt däck.

  

[Bild]

Så här kul kan man ha det med en nyservad cross!

När allt detta är gjort, så kan ni med gott hjärta ta ut er pärla i den karga tundran eller var ni nu har er cykel. Vinterdäck i all ära, men inget vinterdäck i världen kan rädda er från arga grannar som raskt hoppar ut ur snövallarna när ni kommer rykande! Ordningsmakten är inte heller så förtjust i såna här små utflykter, men vad gör man inte för sitt motorintresse och sin hoj?! Tänk på att storebror alltid ser dig.

Håll till godo med denna fina bild till säsongen börjar på riktigt. Då kommer det flera smaskiga bilder! I nästa nummer kommer jag behandla ämnet som kanske är viktigast: Hur man sätter på sig.. (kläder alltså).

Jag skulle vilja att ni tog er tid och skriva ned vad ni tycker om det här avsnittet i tidningen, har ni funderingar eller rent av lite bilder eller artiklar så tveka inte, maila till mig på: <cwakang@kth.se>

Er ödmjuke tjänare och testpilot, Christian har talat!

Christian Wakäng
Foto: Kåge Swedin


Emissionen är Konglig Elektrosektionens tidning vid KTH.

Valid

W3C html, W3C css, WAI aaa.