Som ni nu vet, så går vi in i en ny period av tentor och dagarna blir ljusare o ljusare. Hädanefter blir jag, Er alldeles egna testpilot. På denna sida kommer det vara fart o fläkt, det senaste från motorindustrin. Kanske ser ni mig rentav cruisa runt KTH inom en snar framtid, iförd en rosa Brat-skjorta o fin porshe. Här ska finnas rum för att testa allt o allting, från gopeder till riktiga muskelbilar.
Nå, vad ska jag säga om mig själv då? Vi tar det från början, Christian är mitt namn o KTH är min vardag, närmare bestämt Den Konglig Elektrosektion. Bor i en mintgrön villa i Haninge, o kör en riktig raggarvolvo, nämligen en 740. Jag har för den delen inte helt övergivit de tvåhjuliga fordonen, som jag växte upp med. Jag kör också Motox (red.anmn. Motorcross). En fin Yamaha Yz 250 i garaget mitt, och med min fars delade glädje så kommer den stå där en tid framöver. En del vet vem jag är och en del känner rentav mig, uppfattningarna om mig är lika många som Faraos finnar, o smaken är som baken.
Så där! Nu är vi formellt bekanta o kan slopa alla formaliteter. Mitt första projekt är att försöka införskaffa mig en sån där "golf bil", som några av er kanske har lagt märke till. Först fick Er eminente skribent försöka få fram nåt vettigt av mannen vid KTH-Info disken, det var inte lika lätt som att ragga upp en full flicka på Claras, inte. Sagt och gjort, så småningom fick jag tillgång till "bilen" o resultatet visar sin nunna här nedan.
Pris: jadu...inte lika mycket som en Porsche iaf!
De billigare varianterna kostar mellan 50 och 70.000.
Motor: hmm.. kan man kalla det motor.. med en
toppfart på ca 50km/h så är den förvånansvärt pigg, skulle nog ge
mig på en vild gissning och säga att den här kan du med all
säkerhet köra ifrån gamla Olga 80 år med rullator.
Kraftöverföring: Newton var är du när man behöver
dig som bäst. Framhjulsdrivet i all ära, men på vintern ska det
vara bakhjulsdrivet, så även i detta fall.
Bromsar: "0-100 är viktigt, men vi bryr oss mer
om 100-0!" är nog ett känt uttryck. I denna bil sitter det riktiga
guldbromsar. Stannar på en femöring.
Styrning: Med tanke på att det sitter fläskiga
vaktmästare och styr bilen så kan man ju undra varför den så lätt
styr till vänster, vilket enligt mina farhågor visade sig ha ett
samband med dessa människors välpumpade högerarmar. Många
vänstersvängar? Bra med servo.
Prestanda: Med all säkerhet kan du nog pressa dig
förbi en fjortis med en lätt trimmad moppe, men kommer det nåt
värre så kan du ju alltid skylla på att du vill spara på
däcken.
Hk/kg: 5mHk/kg
Omkörningsegenskaper: Gasa och se. Men se upp för
farbror Blå. Han gillar inte konkurrans om att vara segast att
regera.
Exteriör: Fin logga på sidorna. Skulle i
allmänhet kunna vara ball på golfbanor, men i stadstrafiken kammar
den nog tyvärr noll.
Interiör: Förutom lite flottiga frittar som
sticker upp lite här och var, så var det trångt. En klaustrofobisk
känsla uppenbarar sig när man väl sitter i den. Känslan blir inte
bättre av att det luktar rök.
Motorljud: Elmotorn spinner som en katt.
2 epsilon av 5.
Christian Wakäng