Emissionen Nr 2 2003


Tentaresultat

Tentorna från period 2 i förra terminen är nu rättade och nedan presenteras statistik över resultaten i årskurs 1 till 3.

[Bild]

Kursansvariga lärare genomför efter varje avslutad kurs en kursanalys vars syfte är att följa upp hur kursen gått och hur den kan utvecklas till nästa gång. Två viktiga underlag i denna kursanalys är tentamen och genomförda kursutvärderingar.

En förutsättning för att våra kurser skall utvecklas är att det finns en kommunikation mellan teknologer och lärare. Kanske kan Emissionen medverka till att öka intresset för kursutvärderingar genom att på detta sätt redovisa tentaresultat. Varje kursansvarig lärare har fått en möjlighet att kommentera hur kursen har gått och hur han kommer att utveckla kursen till kommande år genom att svara på nedanstående 5 frågor:

  1. Vad tyckte teknologerna var bra med din kurs?
  2. Vad tyckte teknologerna kunde förbättras med kursen?
  3. Genomförde du en utvärdering i halvtid?
  4. Kommer du att förändra något i kursen till nästa år?
  5. Vad är din kommentar till tentaresultatet?

Årskurs 1

Årskurs 1 har läst mekanik och matematik 2.

5C1102 Mekanik mk

Kursansvarig Richard Hsieh svarar:

1: Vad tyckte teknologerna var bra med din kurs?

Teknologerna tycker enligt den kursutvärderingsenkät som gjordes av mekanikinstitutionen och protokollet från kursnämnden att kursen var intressant. Inlämningsuppgifterna fick också beröm. Cirka två tredjedelar av kursen har anmält sig till den frivilliga fortsättningskursen vilket är glädjande.

2: Vad tyckte teknologerna kunde förbättras med kursen?

Teknologerna tycker att det finns för mycket material och att tiden inte räcker till. Vektoralgebran till exempel, anser de man inte behöver gå igenom.

3: Genomförde du en utvärdering i halvtid?

En utvärdering i halvtid gjordes av teknologerna. Jag diskuterade resultatet med kursnämnden.

4: Kommer du att förändra något i kursen till nästa år?

Jag ska försöka minska materialet. Till exempel genom att överlåta, i samråd med matematiklärarna, huvudundervisningen av vektoralgebran till matematiklärarna. Jag tänker fortsätta att utveckla en mindre kurs i mekanik som är skräddarsydd för E-teknologer.

5: Vad är din kommentar till tentaresultatet?

Enligt den kursutvärderingsenkät som gjordes av mekanikinstitutionen har många lagt för lite tid på mekanikinlärningen. Mot den bakgrunden är jag nöjd med tentamensresultat. Min förhoppning är givetvis att teknologerna uppnår bättre resultat.

5B1116 Matematik 2

Gunnar Johnsson kommenterar:

Tentan på Matte 2 gick bättre än matte 1.

Av 119 skrivande E02 (132 var registrerade) klarade sig 74% (av de godkända hade 59% betygen 4 eller 5, vilket är glädjande). Märkligt nog är godkändprocenten på Matte 1 och 2 praktiskt taget identiska med förra årets.

1. Bra med kursen?

Trevligt nog har attityderna varit positiva, både till föreläsningarna, övningarna och kursen som helhet.

2. Dåligt med kursen?

Från kursnämnden har kommit påpekanden på tre punkter:

Dessutom har i kursenkäten framkommit viss kritik mot kursboken Analytiska metoder II.

3. Halvtidsenkät?

Nej. Viss enkättrötthet förmärktes och dessutom pågick försöket med Bilda, ett nätforum med delvis samma funktion som en halvtidsenkät. För att få högre svarsprocent genomfördes slutenkäten i pappersform i samband med tentan.

4.Förändringar?

Nästa år får vi ett bättre schema i och med att kurserna ska genomföras på 10 veckor var (mot 7½ det här läsåret.) Därmed får alla mer tid att smälta stoffet. Vi kan också sprida ut första veckans stoff på två veckor. Jag ska göra ett försök att tydligare definiera vad för gymnasiekunskaper som behövs och hur man gör för att repetera dessa. Jag har också planer på att öka möjligheterna till personlig kontakt student - lärare, kanske med någon sorts seminarieform för redovisning av vissa inlämningsuppgifter. Sista veckan skall kunna göras till repetitionsvecka. Målet bör vara att alla ges tillfälle att summera stoffet så att det sitter - inte bara över tentan.

Bort från ytinlärningen! Kursnämndens tre påpekanden skall kommas ihåg och förhoppningsvis åtgärdas.

5. Tentakommentar?

Ja det gick ju bättre på matte 2, precis som förra året. Omtentan på matte 1 gick förresten bättre i år. Vi har nu nästan 70% godkända på matte 1.Trenden är alltså lite på väg uppåt. Men. Vi (alla inblandade) måste bli bättre på att ta igen de bristande gymnasiekunskaperna. Det är en ny situation nu och undervisningen måste anpassas till detta utan att man ger avkall på den traditionella nivån. Jag tror att tentaresultaten är rättvisande på det sättet att de som nu är godkända på E har en godtagbar traditionell KTH-nivå i matte. Och de som inte är det bör ägna en omgång till för mattestudier. Bästa sättet är nog att hänga med på den repkurs i matte 1 som förhoppningsvis anordnas i juni. I så fall kommer i alla fall jag att vara där.

Årskurs 2

Signaler och system och sannolikhetslära för årskurs 2.

5B1209 Signaler och system

Eike Petermann svarar på frågorna:

Vad tyckte teknologerna var bra med din kurs?

Kursen som helhet, övningarna, hemuppgifterna, utdelat föreläsningsmaterial

Vad tyckte teknologerna kunde förbättras med kursen?

Kursmaterialet, föreläsningarna

Gjordes en halvtidsutvärdering?

Nej

Kommer du att förändra något i kursen till nästa år?

Ja, fortsatt utveckling av kursmaterialet bl.a.

Vad är din kommentar till tentaresultatet?

Ca 2 av 3 godkändes vilket ju kunde varit bättre, men å andra sidan inte heller är sämre än det gått på tidigare mattekurser. Glädjande många överbetyg dock.

5B1501 Sannolikhetslära och statistik

Dan Mattsson svarar:

Vad tyckte teknologerna var bra med din kurs?

Vi hade en webbaserad kursutvärdering och fick in 33 svar från E-teknologer. Sammanställningen av dessa kan läsas på http://​www.math.kth.se/​matstat/​gru/​5b1501/​V/​e.html Totalt fick vi in 54 svar, kursen lästes gemensamt av V och E, och den fullständiga sammanställningen finns på http://​www.math.kth.se/​matstat/​gru/​5b1501/​V/​ve.html Om jag själv skall sammanfatta studenternas kommentarer upplevs kursen som relevant, men något svår - förmodligen en följd av den rikliga mängd material som skall gås igenom.

Vad tyckte teknologerna kunde förbättras med kursen?

Det finns de som saknar inlämningsuppgifter alt. Kontrollskrivningar som skulle ge bonus vid tentamenstillfället. De flesta kommentarer och synpunkter som vi fick in rörde undervisningens nuvarande kvalité. Studenterna verkade mycket nöjda med övningsassistenterna, medan föreläsningarna upplevdes som för hastiga - den stående kritiken var att föreläsaren (jag) pratar alldeles för fort för att studenterna skall hinna anteckna allt jag säger.

Genomförde du en utvärdering i halvtid?

Nej.

Kommer du att förändra något i kursen till nästa år?

Under kursen fanns föreläsningsanteckningar tillgängliga på nätet efter föreläsningens slut. Nu när de är färdigställda kan man ha de som utgångspunkt för framtida föreläsningar och även göra dem tillgängliga före de aktuella föreläsningstillfällena för att underlätta för studenterna att hänga med. Ett aber är att jag har fått ett skrämmande intryck av att många studenter låter bli att köpa kurslitteraturen, och färdiggjorda föreläsningsanteckningar kommer knappast att få studenterna att i en högre utsträckning köpa boken, men det är ett ansvar som måste ligga på den enskilde studenten. Vi funderar även på att under våren prova en alternativ utformning av tentamen, och, om det slår väl ut, kan det bli aktuellt för E nästa höst.

Vad är din kommentar till tentaresultatet?

Tentaresultatet var bedrövligt. Det har visserligen framförts synpunkter på att tentan skulle vara svårare och annorlunda uppbyggd än tidigare tentor, med det är en uppfattning som jag inte alls delar. Den enda förändring som jag är villig att medge är i det närmaste enbart av layoutmässig karaktär.

Jag vill avsluta med följande, förhoppningsvis inte representativa, kommentar från kursutvärderingen:

Jag tycker att föreläsaren går igenom alldeles för mycket härledningar, sådant som inte känns relevant till tentan.

Kommentarer som denna får en att fundera på hur studenterna pluggar och vad de har för syfte med kursen och utbildningen i allmänhet. Tills man kan stryka förhoppningsvis ur den inledande meningen finns det mycket kvar att göra.

Årskurs 3

Treorna har läst eleffektsystem och reglerteknik. Dessutom har en tenta i elektrisk mätteknik genomförts.

2C1240 Eleffektsystem

Hans-Peter Nee svarar:

1. Jag tror att teknologerna tyckte att det var bra att det fick lära sig något nytt om ett område som inte var speciellt välbekant.

2. Jag tror att teknologerna tyckte att det viktigaste att förbättra på kursen är att rätta till fel i kompendiet.

3. Vi hade ett kursnämndsmöte i halvtid där vi gick igenom olika aspekter av kursen metodiskt.

4. Till nästa år kommer kompendiet och exempelsamlingen att vara tip top. En extra labtimme har lagts till på första labben.

5. Min kommentar till tentaresultatet är följande:

73 % godkända känns som en realistisk siffra. Om 100 % är godkända är risken stor att man har haft så låga krav att utbildningens status är i farozonen. Alla kan rimligtvis inte vara 100% pålästa till alla tentor. Om 10% är godkända är sannolikheten stor att kursen är dåligt genomförd eller att orimliga krav ställs.

2E1211 Reglerteknik

Bo Wahlberg svarar:

1. De flesta tyckte att kursen som helhet var givande och intressant, och det enskilda moment som fick de bästa omdömena var labbarna. Det beror på att vi har mycket ambitiösa labassistenter till välutvecklade laborationer. Vi fick bland annat följande kommentarer i kursutvärderingen:

2. Kursen samläses med motsvarande kurs för T, vilket innebär massutbildning (över 300 deltagare), och ges på en medelnivå. Detta innebär givetvis att många blir nöjda, medan andra tycker inte att nivån passar dem. Flera anser att kursen är väl matematisk, och att tentan är alltför stressad

3. Nej, vi planerar att genomför en halvtidsutvärdering nästa år genom att använda Elektros webbaserade system.

4. Vi måste fundera på hur vi skall göra med samläsningen med T. Helst vill man ha mindre grupper etc, men det är en resursfråga. Vi har utvecklat ett nytt anmälningsystem till tentor, där information om salsplacering sker via epost.

5. Normalt brukar 65-70% klara tentan vid förstagångstillfället. Nu var det 62%, dvs lite mindre än vanligt. Tentan var utformad så att om man kunde kursen så klarade man den med god marginal, men de flesta som blev underkända var inte nära godkänt.

2E1112 Elektrisk mätteknik

Hans Sohlström om elektrisk mätteknik:

Den klassiska kursen för gamla Elektro, 2E1112 Elektrisk mätteknik, gavs sista gången hösten 2001. Vi fortsätter dock att ge omtentor åtminstone under 2003. Närmaste planerade tenta är Tisdagen den 29 april 8-13. Det kommer också en tenta i omtentaperioden efter sommaren. De som endast har ett fåtal tentor kvar före examen kan också få komplettera tentorna muntligt i efterhand om de blir underkända med snäv marginal, så vi uppmanar alla som har Elmäten kvar att snarast gå upp och tenta. Kursen för nya Elektro, 2E1117 Mätteknik har nu under period 3 gått in på sitt andra varv. Den är fördelad mellan period 3 i årskurs 2 och period 1 och 2 i årskurs 3. En annan egenhet med kursen är att examination delvis sker med ett webbaserat frågesystem. Första gången kursen gick var de flesta rätt så nöjda med kursen - utom möjligen vi lärare. Det visade sig nämligen att relativt få valde att göra den frivilliga tentan som krävdes för betyg 4 och 5. Vi kunde se tre möjliga skäl till det måttliga intresset:

Antagligen är alla förklaringarna giltiga. Det som vi på kort sikt kan göra är att skärpa kraven lite på labbar och webbfrågor. Det är också den vägen vi försöker gå nu när kursen ges för andra gången.

Dan Skogström


Emissionen är Konglig Elektrosektionens tidning vid KTH.

Valid

W3C html, W3C css, WAI aaa.