SNO har vårkänslor!
Man märker att våren är antågande, dagarna blir längre, luften blir allt varmare och vi är inne på den sista perioden det här läsåret. Sommartid har det också blivit! På tal om sommar: Du kanske hör till de som inte tagit TET B eller termodynamiken än? Då har du möjlighet att göra det i sommar.
Varför inte börja sommaren (v. 23) med en sommarkurs i termodynamik? En repetitionskurs hålls den 5-8 juni följt av en räknestuga den 11:e för att avsluta med tentamen den 12:e. Det går även att skriva tentan utan att följa repetitionskursen. Dock måste man anmäla intresse för kursen/tentan på studievägledningen senast den 11 maj. Mer information hittar du på kursens hemsida.
När du väl är i farten kanske du skall avverka TET B också? Sommarkursen för TET B ges veckan därefter (v. 24) med start den 11:e juni och tentamensmöjligheter veckan därpå (preliminärt den 19:e juni). Även för TETen gäller att mer information finns på nätet.
Termo: http://www.optics.kth.se/fysik2/courses/termoE2/kursinfo.htm
TET B: http://tet.kth.se/www/Undervisning/TETE/TETE.htm
När jag är i farten tänkte jag passa på att gratulera
Carl-Olov Stawström till den välförtjänta utmärkelsen årets
lärare
. Tyvärr håller inte alla lärare den nivå han gör. Visst
kan det vara svårt att nå upp till denna nivå, men enligt mig finns
det många lärare som skulle kunna göra sin undervisning mycket
bättre bara de anstränger sig lite.
Dan Skogström (E99) och jag kom efter en diskussion fram till
att ett steg i denna riktning vore om alla lärare tog sig tid att
förklara (på ett begripligt sätt) vad kursen går ut på och vad
dagens föreläsning har för mål. Tänk efter: hur givande är det om
föreläsaren säger idag skall vi gå igenom Taylorutveckling
?
Noll och intet enligt mig, eftersom man i det stadiet inte vet vad
en Tayloruveckling är.
Skulle föreläsaren däremot säga idag skall jag visa hur man
kan approximera funktioner med serier
kanske man åtminstone har
en aning om vad man skall förvänta sig. Värre blir det när
kursansvarige själv inte kan svara på frågan vad är kursens
mål?
utan hänvisar till studiehandboken som knappast bringar mer
klarhet i saken.
Jag önskar att föreläsarna mer aktivt skall söka feedback och fråga om det är något han/hon kan förbättra istället för att vänta tills t.ex. kursnämnden kommer med kommentarer. Det är väl trots allt vi som vet bäst hur vi vill ha vår undervisning? Så varför anstränger sig inte föreläsaren (undantag finns givetvis) för att ta reda på hur vi vill ha den?
Från ESNs sida försöker även vi påverka, bland annat genom utbildningsrådet på kåren (en sammankomst för SNOar och PASar på KTH) när det gäller mer övergripande studiefrågor och genom kursnämnder för enskilda kurser. Jag uppmanar därför er som är med i kursnämnder (ni som inte är det kan ju bilda en! Då får man gratis kursmaterial och lunchkuponger!) att aktivt hålla dialog med föreläsaren. Ha ett möte då och då, och varför inte skicka runt ett tomt A4 i föreläsningssalen med jämna mellanrum där folk får skriva sina spontana åsikter om kursen som ni sedan kan framföra till kursansvarige?
Njut av vårsolen!
Adam Malmcrona,