Emissionen Nr 3 2001


Vad tycker vi egentligen?

Vad tycker du och jag egentligen om olika frågor som har med vår utbildning att göra?

[Bild]

Tycker vi att man inte skall ha några föreläsningar alls? Eller är föreläsningar jättebra men övningarna kan man spola! Är tentor det bästa sättet att kontrollerar vad man lärt sig? Är det dumt med alla jobbiga labbar som i alla fall är onödiga?

Kåren, som skall föra vår samlade åsikter mot KTH centralt, alla institutioner och övriga samhället, har åsiktsprogram där man definierat vilka åsikter man skall föra. Det finns två. En är för utbildningsfrågor, d v s det handlar om vad vi tycker om utbildningen. Det andra handlar om studiesociala frågor, men det tar jag inte upp här!

Vad används det då till?

Kårstyrelsen sitter med i en massa olika nämnder och styrelser, bl.a. Universitetsstyrelsen (De är som ett företags styrelse fast för hela KTH). När de sitter där måste de ta ställning till en mängd olika frågor och då skall de ju förmedla vår åsikt i frågan och inte sin egen! Har man då ett dokument som talar om vad vi tycker är det lättare för dem att föra fram vår åsikt. Som det ser ut nu är det bara en väldigt liten grupp (UtbildningsRådet (U R) på kåren) som har varit med och gjort de senaste förändringarna och risken är ju att UR inte tycker som du! Då måste du ju säga vad du tycker, det behöver inte vara så svårt. Först kan du maila mig eller hugga tag i mig eller gå upp till kårstyrelserummet och be någon där om ett åsiktsprogram i utbildningsfrågor. Sedan är det bara att läsa och kommentera och diskutera med kompisar och/eller mig och andra berörda så att vi kan komma fram till varför det står som det gör och om man kanske borde ändra det!

[Bild]
[Bild]

Några exempel

För att ni skall få en uppfattning om vilka frågor som behandlas skall jag skriva lite om några här. Jag refererar till den som reviderats den 9 maj 2000. Observera att det är vad Kåren tycker! Jag försöker att inte ta någon ställning till någon av dessa frågor men lägger fram alternativa synvinklar! (Dessa är oftast inte vad jag själv tycker!)

(sid 7, Samhällsperspektiv, §1, mitt i) Här står det: Högskolan skall sörja för att mänskliga, etiska, demokratiska och jämställdhetsvärderingar ständigt diskuteras inom utbildningen. Jag håller med men vissa kanske inte tycker att det är KTHs uppgift att se till att vi har rätt värderingar.

(sid 11, Grundskola och Gymnasium §2) Idag håller inte utbildningen vid grundskolan och gymnasium tillräckligt hög klass i alla avseenden. Framför allt har studenterna för dåliga matematikkunskaper då de kommer till de tekniska högskolorna. Det fortsätter och det står lite om betyg, men du kanske inte håller med? Det kanske är högskolorna som måste anpassa sig efter den nivå som studenterna har och sluta gnälla?

(sid 16, Praktik) Hela detta stycke handlar om att kåren är för praktik och att den bör göras i produktionsledet. Jag vet att många tycker att det är fel att man skall ha praktik, men här står det ju inte att kåren tycker det så då är dags för er att ta upp det till diskussion och kanske ändra detta!

Jag hoppas att detta skapat lite knorrar i huvudet på dig och att du skaffar ett exemplar och tycker till ordentligt! Åsiktsprogrammet är mycket mer än dessa tre frågor. Om ni vill tanka ner det finns det också på kårens hemsida: http://​www.ths.kth.se/​Utbildning/​asiktsprogram

En tyckande PAS,
Gustaf


Emissionen är Konglig Elektrosektionens tidning vid KTH.

Valid

W3C html, W3C css, WAI aaa.