Emissionen Nr 3 1998: Far och flyg!


Euroavia – när det handlar om flyg!

Visste du att diametern på Boeings minsta flygplansmodell faktiskt är 17.5 cm mindre än Airbus minsting?

Just sådant vetande värderar vi i Euroavia högt, och vi sträva ständigt efter att fördjupa oss i dylika väsentligheter!

Aktiviteter

Vad har vi då gjort den sista tiden för att utöka våra kunskaper? Tja, t.ex. har vi hälsat på Polisflygets bas ute på Barkarby. Polisflyget i Sverige består av åtta helikoptrar och sysslar med sånt som luftburen spaning, trafikövervakning och ambulansflyg. Utöver det har man en del mer udda uppdrag, t.ex. att hålla koll på jakten uppe i de norrländska skogarna. Gissa om skogs-Tore blir förvånad när det dimper ner en polishelikopter i en glänta, och en fullt utrustad polisman hoppar ur och ber att få se på jaktlicensen!

Det och mycket annat fick vi reda på under vårt studiebesök. Dessutom fick vi ta en ordentlig titt på basens helikoptrar, bl.a. en gammal skön Bell 47.

På tal om helikoptrar så kan jag väl nämna att Arméns, Marinens och Flygvapnets helikoptrar sedan 1:a januari är samordnade i Försvarsmaktens helikopterflottilj, en organisation som svenska försvaret faktiskt är först i världen med. Syftet med detta är förstås att öka tillgängligheten på de gräddvispar som fortfarande finns kvar i det krympande försvaret.

Föreläsningar ordnar vi så ofta schemat tillåter, närmast ligger en orientering om pulsdetonationsmotorer (bör rimligen ha ägt rum när du läser det här). Om du som medlem kanske har du specialkunskaper på något område? Prata med någon i styrelsen eller skicka ett mail <euroavia@t.kth.se>

Medlemskap

Vad styrelsearbetet beträffar, så har vi tittat på möjligheten att införa olika sorters medlemskap, så att medlemskretsen ska kunna utökas lite vidare än THS. Anledningen är att flera icketeknologer (f.d. flygare, flygdriftingenjörer, universitetsstudenter m.fl.) har visat intresse för att komma med i föreningen.

Nyheter

Vi har också bestämt att beställa ett betydligt mindre antal av Euroavia News, vårt internationella organ. Detta eftersom intresset för EA News är ganska ljummet hos medlemmarna. I fortsättningen kommer senaste News alltså att finnas i T-Centralen för den som är intresserad, samt hos flygbiblioteket och i ett par andra sektionslokaler.

Det var lite om vad vi sysslat med senaste om våra aktiviteter alltid finns att läsa på vår website, http://​www.t.kth.se/​euroavia – en website som faktiskt (till skillnad från t.ex. Kårens sidor) faktiskt uppdateras! Förutom den senaste föreningsinformationen kan du där få reda på en hel del annat högintressant, t.ex. vem som ritade Flygvapnets logotyp.

Välkomna

Avslutningsvis: Euroavia välkomnar alltid nya medlemmar, så tveka inte att ta kontakt med oss om du är det minsta intresserad av flygplan, helikoptrar, fallskärm, aerodynamik, hangarfartyg, flygmotorteknik, lätttkonstruktioner... Om inte annat för att komma ihåg att livet som teknolog inte bara handlar om obegriplig analys och oändliga datalabbar – det finns ju en anledning till att du började här, så varför inte låta Euroavia påminna dig om det?

Euroavia Stockholm genom
Adam Rehnberg
<euroavia@t.kth.se>


Emissionen är Konglig Elektrosektionens tidning vid KTH.

Valid

W3C html, W3C css, WAI aaa.