Det är här du ska påverka.
Kungliga Tekniska Högskolans ledning har bestämt sig för att göra en djupdykning i teknologernas första tid på KTH. Det skall nu, från anställda och studenter, samlas idéer och förslag på förändringar som det aldrig gjorts förr. De tankar på förändringar som du går och tänker på men som inte någon lyssnat på kan nu få gehör. KTH har bestämt sig för att lyssna!
I höstas beslutades att uppropet skulle flyttas fram till torsdagen i st f söndagen som brukligt. Detta beror på att VHS har fått allt svårare att hinna i och med det nya betygsystemet med alla ansökningar i tid för KTHs antagning, som sker tidigare än de flesta andra högskolor. För att kunna tackla alla de problem detta medför för mottagningen tillsattes en arbetsgrupp för att pussla ihop det som var kvar av mottagningsperioden.
Då man tittade på problemet insåg KTHs ledning
att det var lika bra att även ta tag i andra saker som påverkar
teknologens första tid på KTH. Rektor tillsatte då
gruppen med uppgift att istället utreda antagning, mottagning och
de första årens studier på KTH. Gruppen leds av Mats
Eriksson, docent vid Institutionen för Industriell Ekonomi och
Organisation, och består av bl a lärare, studierektorer och
studenter. Gruppen har haft några möten och har kommit fram till
att tyngdpunkten i arbetet kommer att läggas på de första årens
studier vid KTH. Hur kan vi då åstadkomma detta?
Tala om det nu när någon lyssnar lite extra! Grupper som tidigare
har haft liknande uppgifter har i slutändan kommit fram till att
visst finns det saker att göra, men det blir för jobbigt
.
Följderna har blivit att inga åtgärder genomförts. En av
anledningarna till det kan vara gruppernas sammansättning.
T ex har helhetssynen har saknats. Den här gruppens
sammansättning av olika intressenter
gör att förmågan att
lyssna på olika åsikter är större än vanligt. Alla är
handplockade för uppgiften. THS har tre
representanter. Åsa Lindström, E, som valts till detta uppdrag av
Kårfullmäktige, Måns Elenius, Utbildningsutskottets Ordförande och
Daniel Nilsson, Studiesociala Utskottets Ordförande.
Namnet på projektet, Jakten på den röda tråden, kommer av att
många studenter först mycket sent i utbildningen ser någon röd
tråd
genom sin egen utbildning. Många studenter uppskattar inte
den utbildning som ges förrän i årskurs fyra, då de olika
kugghjulen får grepp och börjar snurra runt i huvudet på dem. Att
förbättra studenters motivation till de studier de för tillfället
bedriver är något som arbetsgruppen ser som sitt huvudmål.
Efter påsk kommer på olika sätt en kampanj för att samla idéer och förslag att starta igång. Du kommer att kunna lämna förslagen i speciella brevlådor som sätts upp på campus, eposta dem, lämna dem på en hemsida. Det alltid bästa sättet att påverka är att prata med medlemmar i gruppen. Aldrig tidigare har KTH varit så här öppet för att lyssna på åsikterna hos varenda student och anställd.Det här är den största chansen för enskilda att påverka utbildningen som getts under de senaste åren. Allt detta har tidigare krävt ett tungt arbete av sektionernas studienämnder och det har varit svårt att få igenom de där riktigt stora förändringarna.
Alla har olika förutsättningar att ge förslag. De som nu går
i ettan och tvåan vet ju hur de känner just nu och vad de saknar,
studenter i högre årskurser kanske kan peka på att det
där borde sagts redan på den kursen i ettan
.
Doktoranderna borde kunna ha idéer om hur forskning och
grundutbildning kan kopplas ihop mer än i dag. Lärare,
assistenter och kursansvariga borde veta vilka förutsättningar som
behövs för att kunna genomföra de förändringar de vill genomföra.
Oavsett vilken åsikt du har om hur utbildningen och teknologers
situation de två första åren ser ut idag så är jag övertygad om
att du har minst ett förslag till förbättring. Håll inte inne med
den!