Emissionen Nr 3 1996: SnoOrd


Det handlar om teknik
resten är kommunikation mellan människor

Goddag. Jag noterar genom skyddsrumsfönstret att det blivit vår! Detta gör mig på särdeles gott humör, och därför kommer jag i detta nummer av Emissionen endas att skriva om positiva saker som hänt inom vår utbildning.

Personen på bilden har inget med texten att göra.

I år är det grundutbildningens år. Detta har bland annat inneburit att jag måste gå på en massa seminarier. Samordningsseminarium. Kvalitetsseminarium. Ja vem vet vad de skall hitta på härnäst.

Dessa seminarier kanske inte resulterar i så många konkreta åtgärder, men de fyller ändå en oerhört viktig funktion. De får igång kommunikationen mellan de olika institutionerna och nämnderna inom KTH. Det jag har lärt mig under våren är att institutioner ofta befolkas av ganska vettiga människor. Visst finns det personer inom KTH som anser att teknologer är löss vars enda nytta är att de inbringar en viss summa pengar till institutionen varje år, men dessa personer är betydligt mer lätträknade än vad man kanske får intryck av som teknolog.

Glapp?

Tyvärr verkar det finnas ett glapp mellan vad lärare och föreläsare har för idéer och hur undervisningen faktiskt bedrivs. Flera föreläsare jag talat med har många bra idéer om hur undervisningen kan förbättras, men de anser sig inte ha möjlighet att genomföra dessa förändringar. Förhoppningsvis skall detta grundutbildningens år inspirera till att många förbättringar faktiskt genomförs.

En annan sak det arbetas med är lär och timplanen för kommande år. Nu när svängningarna bland periodsystem förhoppningsvis har lugnat sig en smula, är det på sin plats att titta närmare på hur olika kurser ligger i förhållande till varandra. Detta arbete kommer att fortsätta under nästa läsår.

KDD kursen görs om.

Krama din dator kursen kommer att se helt annorlunda när den ges nästa läsår. Bland annat kommer antalet föreläsningar att vara färre, och i stort sett alla laborationer kommer att göras om. Dessutom skall kursen förhoppningsvis vara avslutad innan INDA kursen startar. Ett stort tack till de teknologer som engagerat sig med att ge tips och synpunkter på hur kursen bör utformas.

Tentarättning på två dagar

[Bild]

Så här glad blir man om poängen kommer i tid.

En fråga vi länge arbetat med inom studienämnden är de långa tenta rättningstiderna. Studienämnden har tyckt att institutionerna tar på tok för lång tid på sig att rätta sina tentor. Speciellt viktigt att få tentorna rättade snabbt är efter omtentaperioder, då vissa personer inte får något studiemedel förrän poängen rapporteras. Från KTH:s sida har man dock hävdat att en snabbare rättning är mycket svår att genomföra.

Nu har dock ett par institutioner visat att det faktiskt går att snabba på om man vill. Matematik institutionen hade rättat klart Diff och Int del II så att resultaten fanns anslagna redan i början av första läsveckan efter tentamensperioden. NADA överträffade nästan sig själva. INDA tentan som skrevs på lördag var rättad redan till måndag två dagar senare. Då meddelades även alla om sitt tentamensresultaten via mail. Imponerande!

Jag hoppas att dessa institutioner fortsätter på den inslagna linjen, och att fler institutioner tar efter. Lite smolk i bägaren är dock att NADA inte hade tänkt igenom betygsgränserna ordentligt, så det blev flera ändringar och en del oklarheter vad som egentligen krävdes för att klara tentan.

Telesystem kursen

Kursen i telesystem har under flera år varit vad vi inom Elektros Studienämnd kallar en Knorvig kurs. Kursen har fått mycket klagomål. Institutionen för Teleinformatik verkar dock ha tagit kritiken på allvar, för när kursen gick för Elektro denna vår fungerade den betydligt bättre än tex då den gick för data förra hösten. Till nästa år skall kursen dessutom omarbetas en hel. Bland annat kommer man endast att ha två föreläsningar, en i början av kursen och en i slutet. Däremellan skall undervisningen bedrivas i mindre grupper.

Mentorsprogram redan i höst.

Många teknologer har svårt att se kopplingen mellan kurser i årskurs ett och två och de kurser vi läser under senare årskurser. De två första åren upplevs som väldigt oengagerande och tråkiga. Under året har det därför diskuterats om vi skall ha ett mentorsprogram på Elektro. Tanken är att varje teknolog skall ha en mentor vilken vi skall träffa ett par gånger per termin.

Mentorn skall vara en professor, lektor, adjunkt eller liknande som normalt undervisar i de högre årskurserna. Mentorn skall vara tillhands och kunna ge tips och råd om hur man bör studera och vad som kan vara viktigt att tänka på. Nu är det beslutat att vi skall ha ett mentorsprogram och att detta skall starta redan till nästa läsår. Varje nollegrupp kommer att tilldelas en mentor vilken skall ha kontakt med gruppen under årskurs ett och två.

Fredrik Jonsson, eder SNO
Bild: Emissionens arkiv


Emissionen är Konglig Elektrosektionens tidning vid KTH.

Valid

W3C html, W3C css, WAI aaa.