Emissionen Nr 7 1995: Idde Schultz
Låten Fiskarna i haven
av Idde Schultz har spelats mycket
på radio denna höst. När detta skrivs är hon ute på sin första
soloturné, och hon hade den goda smaken att ha turnépremiär här på
Teknis. Emissionens utsända träffade Idde Schultz precis före
spelningen.
Emissionen: Fiskarna i haven
har ju blivit en
enorm framgång, både försäljningsmässigt och
radiospelningsmässigt. Vad tror du är orsaken till att den har
blivit en sådan enorm framgång?
Idde Schultz: Det vet jag faktiskt inte. Det är
svårt att svara på faktiskt. Jag vet inte... men jag tycker själv
att det är en bra låt. Det kanske är den här suggestiva rytmen,
texten... jag vet inte. Det är otroligt svårt att veta varför
någonting blir en hit. Speciellt när man själv har varit
inblandad.
Emissionen: Du har fått väldigt bra
försäljningssiffror för albumet också, och de recensioner som jag har
sett har varit positiva. Hur mycket betyder sådant för dig som artist?
Idde: Det betyder jättemycket att man får
bra recensioner. Sedan är det ju roligt att den sålt så
mycket. Det hade jag inte trott att den skulle göra, men det känns
ju skönt för självförtroendet när man får bra kritik. Och det är
roligt också.
Emissionen: De flesta låtarna på din CD har
ju skrivits av Staffan Hellstrand. Vad tycker du är det bästa med
de låtar som han skriver?
Idde: Han har skrivit låtarna, men jag har
varit med hela tiden han skrivit dem. De skrevs delvis under hans
turné som jag var med på och spelade keyboard och körade. Så jag
har varit med hela tiden när han har skrivit, och sagt Den här
vill jag göra
, Den här vill jag inte göra
. Men jag
tycker att han har bra melodikänsla och skriver bra texter. Han
har varit väldigt lyhörd för de saker som jag har velat göra. Men
han är en otroligt duktig låtskrivare och jag tycker att han gör
väldigt bra låtar.
Emissionen: Du har tre låtar med själv också,
Farväl – Adjö
, Skärsår
och Jag väljer mina
drömmar själv
. Skriver du mycket eget material?
Idde: Jag har inte skrivit låtar så länge
men det är någonting som jag tänker utveckla. Jag började inte
intressera mig för att skriva låtar förrän för några år sedan. Så
jag känner mig väldigt i början av att skriva låtar och ganska
grön, men jag prövar mig fram på olika sätt. Det har varit väldigt
bra också med de låtar som jag har skrivit delar av själv att ha
någon att bolla de idéerna mot, och där fungerade Staffan
jättebra.
Emissionen: Du var tidigare med i gruppen
Torpederna, som gav ut ett album 1993. Vad hände sedan egentligen
med Torpederna?
Idde: Sedan så var vi ute och spelade och
sedan var det meningen att vi skulle göra en till skiva. I den
vevan vi skulle börja göra låtar blev vi väldigt osams om vad vi
skulle göra och hur vi skulle gå vidare, så då var det en hel vår
där vi i princip nästan bara bråkade och försökte reda ut saker
och ting. Sedan tog vi en paus över sommaren och sedan när vi
skulle ses igen i augusti var alla överens om att ingen hade lust
att fortsätta, så då lade vi ner [Torpederna]. Det var förra året
i augusti ungefär, och då började jag tänka i de banorna att det
skulle vara roligt att göra en soloskiva.
Emissionen: Vad tycker du är största
skillnaden mellan att vara solo och att vara sångerska i
Torpederna?
Idde: Jag har inte varit solo så länge, men
en sak som är bra med att vara solo är att man bestämmer vad man
vill och inte vill, att man inte behöver kompromissa så mycket med
andra, med fyra andra personer – som det då var i Torpederna
– när man är ett band. Samtidigt så trivs jag väldigt bra i
band som jag spelar med, Docenterna, men det kan vara svårt att få
fem personer personer att fungera riktigt bra. Det är svårt att
jobba i grupp, men det är roligt. Det som är skönt nu är att jag
kan plocka in de som jag vill jobba med i stunden.
Emissionen; Utöver din solokarriär och
Torpederna så har du varit körsångerska åt ett flertal
grupper. Vad tycker du är mest givande med den typen av arbete?
Idde: Nu är jag inte körsångerska så mycket,
det är bara Docenterna som jag körar med. Men det som har varit
bra med att köra mycket är att jag fått mycket erfarenhet, både
musikalisk erfarenhet och erfarenhet av musikbranschen, hur saker
och ting fungerar, utan att behöva ta så mycket ansvar. Så jag har
sett väldigt mycket och lärt mig väldigt mycket under de åren, så
det har jag ju nytta av nu när jag jobbar själv.
Emissionen: Vad tycker du om dagens svenska
artister och grupper?
Idde: Jag tycker att det finns väldigt
mycket bra svenska artister och grupper just nu. Det har kommit
många bra band och många bra artister. Så det känns som att
musiklivet börjar leva upp igen. Det var ganska dött ett tag
tyckte jag, framförallt senare delen av åttiotalet och början av
nittiotalet. Men nu har det hänt jättemycket. Det finns mycket
bra.
Emissionen: Några speciella favoriter?
Idde: Kent är bra och Popsicle är bra.
Sedan gillar jag Olle Ljungström, fast han är ju en gammal
stjärna... Men sedan tycker jag att de här Honey Is Cool, har jag
hört lite grann, är ganska bra. Det är de jag kan komma på
nu.
Emissionen: Kan du slappna av när du lyssnar
på musik, i och med att du gör så mycket musik själv?
Idde: Ja, musik är ju både hobby och lite
arbete. Det är många gånger som, jag brukar ofta lyssna på musik
för att slappna av. När man håller på med musik måste det framför
allt vara roligt, man måste tycka att det är kul att hålla på med
musik. Har man ett alltför spänt förhållande till musiken blir det
inte bra. Det måste vara lustfyllt och kännas lättsamt. Även fast
man får anstränga sig och det är allvar och allt sådant. Man får
inte ta det för allvarligt.
Emissionen: När man hör sin egen låt på
radio, hur hör man den då? Är man stolt eller hör man bristerna?
Idde: Det är både och. Det beror på lite
grann på vad man är på för humör och vad man befinner sig i för
sinnesstämning. Någon gång kan man tycka, Det här låter ganska
bra
, ibland kan man tycka att det låter jättekonstigt och man hör
massor med brister och så. Det är olika, men det är
väldigt... Första gången man hör en låt på radio som man gjort så
är det en ganska mäktig känsla ändå, och också lite
konstigt. Någon annan har valt att sätta på den skivan och spela
den ut i etern. Det är väldigt... märkligt.
Emissionen: Vad är det för musiker du har i
ditt turnéband – är det samma som på CDn?
Idde: Nej, det är inte samma som på
plattan. Den ende som är med på plattan är Fredrik Blank som
spelar gitarr. Sedan har jag Magnus Börjesson som spelade i ett
band som hette Beagle förut, från Malmö, och sedan Norpan
Eriksson på trummor och Maria Engström-Clift på gitarr och
keyboard, hon spelar med Docenterna också. Så jag har plockat ihop
folk som jag känner och tycker om, och som jag tycker är
bra.
Emissionen: Vad har du för planer efter den
här turnén?
Idde: Då ska jag först vara ledig ett litet
tag och sedan ska jag sätta igång och göra låtar.
Emissionen: Så det blir inte Staffan Hellstrand
som skriver [låtar] nästa gång?
Idde: Han kanske skriver någon låt. Vi har
inte snackat så mycket om det, men jag tror inte att han kommer
att skriva så mycket som han har gjort nu. Jag kommer förmodligen
att ha en annan producent också. Det känns som att risken finns
att om vi jobbar ihop igen som vi har gjort på den här skivan att
man gör samma sak en gång till, och då är det bättre att gå
vidare. Han har ju också en egen artistisk karriär att tänka på,
han är ju inte enbart producent. Han håller på att planera för sin
nästa skiva och så, han är ju inte huvudsakligen producent.
Emissionen: Du har ju spelat här med
Docenterna bland annat. Har du några speciella minnen av det?
Idde: Vi har gjort flera spelningar på
Teknis med Docenterna och jag har bara positiva minnen, för vi har
haft väldigt roligt när vi spelat. Det har varit en del
stagediving och bra drag och svettigt.
Emissionen: Är det någon skillnad på
Teknisspelningar och så att säga vanliga spelningar, på
rockklubbar och dylikt?
Idde: Det är lite olika, men det är ändå
oftast mer... Folk som är här på Teknis är ju här för att ha kul,
och för att ha roligt själva. Så det tycker jag man känner mer än
när man spelar på Gino, där är det mer spänt och folk står och
kollar in och tänker, Jaha, är det här något bra?
. Det är mer
kritisk granskning på Gino om man jämför med här. Men på en del
rockklubbar är det världens drag, så det är olika. Av Teknis har
jag bara positiva erfarenheter.
Emissionen: Har du varit med om några dåliga
konserter?
Idde: Ja, massor. Det kan vara så att man
inte har förberett sig tillräckligt i bandet till exempel, att man
är för splittrad och inte tillräckligt koncentrerad när man går in
på scenen. Eller också att det är en massa saker som går fel, så
att det aldrig blir något flyt, eller att det inte kommer något
folk alls. Så är det ibland. Det är lite grann det som är
tjusningen, att man inte riktigt vet hur någonting kommer bli. En
konsert är nu, allting händer i nuet, allting ska göras i nuet,
allting skapas i nuet. Det är det som gör det så intensivt, att
det kräver 100 procent närvaro om det ska fungera. Och oftast
beror det nog på bandet och en själv om man inte lyckas få flyt i
en konsert och inte lyckas lyfta det hela. Så man kan aldrig
skylla på publiken, utan det är bandets uppgift att göra en bra
spelning och peppa publiken.
Emissionen: Vilket är ditt bästa turnéminne
under din karriär?
Idde: De flesta spelningarna på Hultsfred
har varit väldigt roliga, men det finns jättemånga bra spelningar
så det är ingenting som är exceptionellt. Storsjöyran i somras var
jättekul och när vi var på Mejeriet med Docenterna i höstas var
det en otroligt bra spelning, även KB i Malmö var en mycket bra
spelning.
Emissionen: Då får vi hoppas att spelningen
ikväll blir lika bra...
Idde: Ja, det hoppas vi!
Emissionen: ...och tack för intervjun!