Emissionen Nr 2 2004


Bli inte förvånad om du inte finns med ...

Tror du att KTH vill ha folk till alla utbildnignar? Tänk igen.

Det är inte samma sak när allt inte är med ...

KTH går ut hårt och profilerar sig mot de snart utgångna gymnasieungdomarna som de vill ska bli nyantagna i höst. "Bli inte förvånad om..." står det lite överallt. Men förvånad, och för all del förbannad, var just vad jag blev när jag via de trogna apostlahästarna kom mot vårt älskade KTH från Stadsbiblioteket. För att undvika att blockera trafiken på Valhallavägen valde jag att gå genom tunnelbaneuppgången, förbi T-snabben. I ögonvrån uppfattade jag en mängd hängande skyltar i KTH-fönstret. Åhå, tänkte jag, alla utbildningarna på KTH. Men döm om min förvåning när det visade sig enbart vara tolv (12) skyltar! KTH väljer alltså att profilera sina bästa utbildningar kan man tro. Men nejdå, det är en salig blandning:

  

[Bild]

Arkitektur 180 p

Civilingenjör Lärare 200 p

Datateknik 120 p

Farkostteknik 180 p

IT-affärssystem 120 p

Kemi och kemiteknik 180 p

Medieteknik 120 p

Maskinteknik 180 p

Mikroelektronik 180 p

Teknisk fysik 180 p

Tekniskt basår 40 p

Öppen ingång 180 p

  

Av KTH:s 37 utbildningar, var de verkligen de mest representativa? Var är Datateknik? Var är Industriell ekonomi? Var är Samhällsbyggnad? Var är Elektroteknik?! Vem eller vad har beslutat att ge dessa tolv utbildningar reklamplats framför de 25 andra? Betyder det att de är mindre värda? Att KTH inte bryr sig om ifall några ansöker eller inte till de utbildningarna? Jag hävdar starkt att det är omoraliskt och kränkande av KTH att favorisera vissa utbildningar framför andra. När det gäller reklam för en specifik utbildning är det ju inte konstigt, men är det en gruppbild, då ska banne mig alla vara med! Hör upp, KTH:s reklamare; gör om, gör rätt!

K.J. Andersson


Emissionen är Konglig Elektrosektionens tidning vid KTH.

Valid

W3C html, W3C css, WAI aaa.