Emissionen Nr 4 1998: Brandfackla


KTH lever på ett oförtjänt gott rykte

Detta debattinlägg har ursprungligen skrivits för att publiceras i GRU-bladet, en skrift som distribueras till all undervisande personal vid KTH. Den tjänar här syftet att visa hur tongångarna är inom ESN och att AAEF ämnar göra verklighet av sina idéer.

KTH och dess institutioner har under en mycket lång tid ansett sig vara den främsta inrättningen i landet när det gäller utbildning av civilingenjörer. Denna inställning ger på något plan kanske en bra anda, men tyvärr har detta även medfört negativa konsekvenser vad beträffar utbildningen. Inställningen har haft en konserverande verkan och hindrat undervisningen från att ligga vid den pedagogiska frontlinjen. KTH lever idag på ett oförtjänt gott rykte. Detta blir mycket tydligt då man gör en jämförelse med yngre högskolor som är tvungna att locka till sig studenter med en väl genomtänkt och pedagogiskt anpassad utbildning.

Samhällets krav uppfylls inte

Samhället kräver idag, förutom den rent tekniska fackkunskapen, bl.a. att en civilingenjör skall vara socialt kompetent, ha god problemlösningsförmåga, kunna arbeta i projektform med andra tekniker och icke-tekniker samt kunna uttrycka sig väl i tal och skrift. Våra nuvarande utbildningsformer som uteslutande bygger på föreläsningar, övningar och tentamina bidrar inte till att uppfylla dessa krav. Därför måste undervisningen och examinationen förändras.

Kortsiktigt lärande

Målet för undervisningen och examinationen måste vara att förmedla och pröva en bestående och förståelseinriktad kunskap. I dagens undervisning saknas mycket av det egna tänkandet. Teknologerna kopierar vad som skrivs på tavlan under föreläsningar och övningar och aktiveras inte förrän i tentaperioden då typtalslösandet tar vid. Någon annan form av läsning uppmuntras inte heller med dagens system av ex-tentor och examination med en skriftlig tentamen. Det blir ofta ett kortsiktigt lärande med tentan som mål, vilket inte gynnar någon.

AAEF

Eftersom KTH:s institutioner under så lång tid har visat en bristande förmåga på att ta till sig och tillämpa alternativa utbildningsformer så har vi i Elektrosektionens Studienämnd tillsatt en arbetsgrupp, AAEF (arbetsgruppen för alternativa utbildningsoch examinationsformer). Gruppen har till uppgift att ge förslag på hur undervisningen och examinationen kan utvecklas i samarbete med delfakultet EIT samt institutionerna. AAEF har fullt stöd från delfakultet EIT.

AAEF arbetar för

Hjälpa till med idéer

Vi vill med vårt arbete hjälpa, istället för att kritisera, institutionerna med idéer om hur de skulle kunna lägga upp kurser med tanke på undervisning och examination. Efter sommaren kommer vi att besöka institutionerna och presentera ett kompendium med våra idéer och förslag. En seminariedag är också planerad. Det handlar således inte om försök att komma lindrigt undan, utan förslag på att göra undervisningen effektivare och att få examinationen att bli en del av lärandet.

Magnus Almkvist, SNO
Sara Lundström <aaef@e.kth.se>


Emissionen är Konglig Elektrosektionens tidning vid KTH.

Valid

W3C html, W3C css, WAI aaa.