Emissionen Nr 1 1998: Snoooooooord


Antalet datorer på elektro skall halveras!

Dra på trissor, vad är det nu som är i görningen? Här kommer en rafflande redogörelse från vår nytillträdde Studienämndsordförande Magnus Almkvist.

Blir du arg när du läser detta? Är det här något du skulle vilja ändra på? Tror du att vi studenter skulle kunna hindra genomförandet av detta genom att lägga fram sakliga fakta och argument som visar att det vore totalt förödande för vår utbildning?

Tyvärr verkar det i dagsläget som om de flesta elektroteknologer skulle svara nej på dessa tre frågor. Varför är det annars så dålig svarsfrekvens på kursutvärderingarna, lågt deltagande på ESN-möten och så få som ryter ifrån offentligt? Däremot kan det klagas på föreläsaren eller kursupplägget mellan föreläsningarna.

Ingen gör det åt dig

Sanningen att säga så skall inte antalet datorer halveras. Det var bara ett så kallat journalistiskt trick; lite fult men ändå. Vad jag försöker säga är att det vore önskvärt med fler aktiva teknologer som säger vad de tycker. Det verkar dock som många har en inneboende övertygelse att vi inte har någon möjlighet att påverka vår studiesituation. Detta är inte sant. Jag kan tänka mig att många sedan gymnasietiden inte är vana vid möjligheten att kunna påverka sin studier i någon större omfattning. Det måste därför, i detta sammanhang, poängteras att de enda som bevakar vår utbildning utifrån vår synvinkel är vi själva. Det ligger alltså ett stort ansvar på oss själva att säga ifrån om vi tycker att något är fel.

Ja, jag vet det är obekväma uppmaningar. För min egen del har jag två saker som jag skulle vilja förbättra under mitt år som Studienämndsordförande. Det första är att få mindre traditionell utbildning och det andra är att få teknologerna aktivare i studiefrågor.

Alternativ

Med traditionell utbildning avser jag sådan som enbart har föreläsningar, övningar och som avslutas med en tentamen som sätter betyget. Jag tycker det är underligt att vi i ettan bara har en kurs där betyget grundas på annat än en tentamen (teknikinfo. m. el.mätn.). I tvåan är det lika tunnsått. Detta borde gå att ändra på. Alla kurser går naturligtvis inte att göra om och det är inte tanken heller, men mer borde kunna göras. Inom ESN har vi en arbetsgrupp som just arbetar med att ta fram olika koncept (kursupplägg och examinationsform) som skulle gå att använda på olika kurser. Gruppen ska förhoppningsvis presentera delar av sitt arbete längre fram i vår. Vill du vara med i gruppen? Prata med mig <sno> eller Peter Andersson <e92_pan>.

Är utbildningen bra?

Min strävan att få teknologerna aktivare i studiefrågor är kanske lite fåfäng. Faktum är dock att om man ser krasst på det hela så är studienämnden kanske det viktigaste organet inom hela Elektrosektionen. Vi är faktiskt här för att i huvudsak studera. Det är därför märkligt att inte fler försöker vara med och påverka vår utbildning till det bästa. Jag föreställer mig dock att vi kan få fler intresserade av arbetet i Studienämnden genom att visa att det är möjligt att påverka vår, i mitt tycke en aning konservativa, utbildning. På så vis kanske vi kan komma in i en positiv cirkel där fler blir aktiva och därmed händer det mer, vilket fler får upp ögonen för o.s.v.

Årets lärare

På senaste ESN-mötet den 27 januari nominerade vi fem föreläsare/ assistenter till utmärkelsen Årets lärare på Elektro tillika Anders Tillings minnesfond. Av dessa fem skall NI, mina kära sektionskamrater rösta fram en person som på vårbalen erhåller utmärkelsen. De nominerade är Ulf Ringström, Carl-Olov Stawström, Karim Daho, Per Hallberg, Fredrik Jonsson. Kom och rösta på din favorit på sektionsmötet den 17 februari!

Sommarkurser

Sommarkurserna ligger lite pyrt till. Matematikinstitutionen har ont om pengar och har allvarliga funderingar på att dra in sommarkurserna i år. Inget är definitivt ännu men i år verkar det ligga mer bakom ryktena än tidigare.

Till sist kom i håg att gå på nästa ESN-möte den 17 mars kl 17.15 i Tolvan. Alla är välkomna och det är gratis mat.

De ni!

Magnus Almkvist, SNO


Emissionen är Konglig Elektrosektionens tidning vid KTH.

Valid

W3C html, W3C css, WAI aaa.