Emissionen Nr 5 1996: SNO ordar
Goddag. Kvalitén på utbildningen på Elektro är låg. Läser
man Tekniska Högskolans kvalitetsprogram definieras kvalitet som
...förmåga att tillfredställa uttalade och underförstådda
behov...
. Ett i allra högsta grad uttalat behov är att
studenterna måste läsa 40 poäng per år för att gå ut på 4,5
år. Detta är det ytterst få som gör. Slutsatsen jag drar av detta
är att kvaliten på utbildningen är låg.
Detta innebär inte med automatik att
undervisningen är dålig. Det visar bara att det finns ett glapp
mellan uttalade målsättningar och vad som verkligen
uppfylls. Förlorarna på detta system är studenterna, vilka har
problem att få studiemedel då poängkraven är anpassade efter en
högre studietakt. Även KTH förlorar pengar p.g.a. ökat salsbehov,
det ökande arbete det innebär att konstruera omtentor samt det
administrativa arbete det innebär att hålla reda på alla
studenter. Den stora vinnaren är CSN, som slipper betala ut
studiemedel. Det jag önskar är inte att studierna vid Tekniska
Högskolan skall bli enklare eller att kunskapskraven skall
sänkas. Det enda jag begär är ett utbildningssystem som är
anpassat till verkligheten. Jag vill inte behöva vara avundjuk på
min korridorsgranne som läser kursen Måla till musik
på
universitetet och slipper ha studiemedelsångest varje termin.
Tyvärr så verkar de flesta föreläsare gå som katten kring het gröt
och hoppas att problemen skall försvinna av sig själva. Eller så
går fler samma väg som matematikinstitutionen och gör tentorna
lättare för att höja eximinationen. Personligen tror jag inte på
något av alternativen.
För ett par år sedan gjordes stora omorganisationer på KTH. Dessa håller nu på att utvärderas. Under hösten kommer utbildningsstrukturen (vilka kurser som skall ingå i basblocket, när de skall gå och hur stora de skall vara) på Elektro att diskuteras.
Kursnämnderna utgör en mycket viktig del i studienämndens verksamhet. Kursnämnderna gör ofta ett mycket bra arbete, och jag har länge tyckt att medlemmarna i en kursnämnd borde få någonting för besväret. På senaste linjeustkottsmötet kom vi överens om att de som är med i en kursnämnd skall få det kursmaterial institutionen producerar (kompendier, extentor etc) gratis. Förhoppningsvis skall detta öka nöjet med studienämndsarbetet ytterligare.
Fredrik Jonsson,