Emissionen Nr 6 1995: Debatt


Utöka utbildningen till 200p

Under de senaste fem åren har denna fråga diskuterats av och till. 1986 utökade man civilingenjörsutbildningarna från 160 poäng till 180 poäng. Då höjde man poängen på många kurser för att ge kurserna en rimligare poängnivå.

Jag vill utöka utbildningen till 200 poäng och skall nedan förklara varför.

Sedan 1986 har vi då och då stoppat in ett antal nya kurser i utbildningen, och för att få plats med kurserna har vi minskat poängen på andra kurser utan att minska innehållet i dem. Arbetsbördan ökar. Detta anser jag vara fel.

Reglerteknik

För några år sedan infördes ett krav på att man måste läsa minst 12 poäng TMS-ämnen och man utökade examensarbetet från 12 poäng till 20 poäng. Detta är 20 poäng. Denna förändring har lett till att vi har fått ta bort viktiga ämnen ur grundutbildningen, som till exempel reglerteknik. Reglerteknik läses obligatoriskt av alla elektroutbildningar i världen utom på KTH.

Fem års utbildning vanligast

I övriga världen är det vanligast med fem års utbildning. I Trondheim har man nyligen EU-anpassat sin utbildning och utökat den från 4.5 år till 5 år. EU kommer troligtvis att ställa detta krav på Sverige. Då är det viktigt att vi börja handla i tid, så att vi som går ut nu är säkra på att få en Master of science-titel.

Kursrevidering

Jag skulle vilja göra en kursrevidering för att se över vad kurserna skall ha för poängsättning. De 20 poäng jag vill lägga till vill jag dels ge till nya kurser, men också öka på poängen på befintliga kurser.

På studienämndsmöte den 6/11 kommer beslut i frågan att ske, det är viktigt att du kommer och säger vad du tycker.

Fredrik Carlsson, SNO


Emissionen är Konglig Elektrosektionens tidning vid KTH.

Valid

W3C html, W3C css, WAI aaa.